Αποφάσεις της Συνόδου του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
Ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος συνεκλήθη τήν Πέμπτην, 26ην Δεκεμβρίου 2024, προεδρεύοντος τοῦ Μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου τοῦ Γ’, τῇ εἰσηγήσει τοῦ ὁποίου ἔλαβε τάς ἀκολούθους ἀποφάσεις: 1-Τήν σύγκλησιν Θεολογικοῦ Συνεδρίου εἰς τήν Ἱεράν Μονήν τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ἐπί τῇ 1700ῇ ἐπετείῳ τῆς ἐν Νικαίᾳ Α’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ἡ ὁποία κατεδίκασε τόν Ἀρειανισμόν ὡς αἵρεσιν […]
Ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος συνεκλήθη τήν Πέμπτην, 26ην Δεκεμβρίου 2024, προεδρεύοντος τοῦ Μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου τοῦ Γ’, τῇ εἰσηγήσει τοῦ ὁποίου ἔλαβε τάς ἀκολούθους ἀποφάσεις:
1-Τήν σύγκλησιν Θεολογικοῦ Συνεδρίου εἰς τήν Ἱεράν Μονήν τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ἐπί τῇ 1700ῇ ἐπετείῳ τῆς ἐν Νικαίᾳ Α’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ἡ ὁποία κατεδίκασε τόν Ἀρειανισμόν ὡς αἵρεσιν καί κατωχύρωσε τήν Θεότητα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἐπικαλουμένη διά τοῦ ὅρου «ὁμοούσιος» εἰς τό Σύμβολον τῆς Πίστεως. Διά τήν ὑλοποίησιν τοῦ Συνεδρίου ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος ὥρισεν Ἐπιτροπήν μέ ἐπί κεφαλῆς τόν Μακαριώτατον Πατριάρχην Ἱεροσολύμων κ. Θεόφιλον Γ’, τόν Γέροντα Ἀρχιγραμματέα Σεβασμιώτατον Ἀρχιεπίσκοπον Κωνσταντίνης κ. Ἀρίσταρχον, τόν Γραμματέα τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου Ἱεροδιάκονον π. Συμεών, τόν Ἀρχιμανδρίτην π. Χριστόδουλον Ἡγούμενον τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, τόν καθηγητήν τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Θεόδωρον Γιάγκου καί τόν καθηγητήν κ. Φαίδωνα Κυδωνιάτην ὡς μέλη. Ὡς τεχνικόν ἐπιτελεῖον τῆς Ἐπιτροπῆς αὐτῆς ὡρίσθη ὁ Ἱεροδιάκονος π. Δοσίθεος καί ἡ δεσποινίς Heba Hrimat.
2-Ἐπεβεβαιώθη ἡ ἀναβολή δι’ ἐφέτος τοῦ σαρώματος τῆς Βασιλικῆς τῆς Γεννήσεως εἰς Βηθλεέμ, συμφώνως πρός τήν ἀπόφασιν τῶν Τριῶν Μειζόνων Κοινοτήτων, λόγῳ τῶν συνεχιζομένων ἐργασιῶν ἀνακαινίσεως εἰς αὐτήν.
3-Ἐξήτασε διεξοδικῶς τά δικαιώματα τῶν Ἑλλήνων Ὀρθοδόξων περί τῆς τοποθετήσεως τῆς Εἰκόνος τῆς Γεννήσεως εἰς τό Θεοδέγμον Σπήλαιον τήν Παραμονήν τῆς ἑορτῆς τῶν Θεοφανείων, ὅτε αὕτη συμπίπτει Κυριακῇ ἤ Δευτέρᾳ μέ τά Χριστούγεννα τῶν Ἀρμενίων καί ἀπηύθυνε ἀναλόγως τήν σχετικήν ἐπιστολήν πρός αὐτούς, καθώς καί πρός τόν Πρόεδρον τῆς Ἐπιτροπῆς Status Quo τῶν Ναῶν Παλαιστινιακόν Ὑπουργόν Ἐπικρατείας κ. Ramzi Khoury.
4- Ἐμελέτησε τήν ἔκθεσιν τοῦ Σεβασμιωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀνθηδῶνος κ. Νεκταρίου, Ἐξάρχου τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων εἰς Κωνσταντινούπολιν διά τήν συμμετοχήν αὐτοῦ εἰς τήν 22αν Παγκόσμιον Διάσκεψιν τῶν Θρησκευτικῶν Ἡγετῶν τῶν Παραδοσιακῶν Θρησκειῶν, συγκληθεῖσαν εἰς Καζακστάν τῇ 8ῃ Ὀκτωβρίου 2024. Ἡ Σύνοδος συνεχάρη τόν Σεβασμιώτατον διά τήν ἔκθεσιν αὐτοῦ καί ἐπληροφορήθη διά τήν παρασημοφόρησιν τοῦ Μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων μέ τό πρῶτον παράσημον τοῦ Καζακστάν, λόγῳ τῆς σοβαρᾶς συμβολῆς Του εἰς τήν εἰρήνην τῆς περιοχῆς ἡμῶν καί διεθνῶς. Ὁ Σεβασμιώτατος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀνθηδῶνος κ. Νεκτάριος κατέθεσε νέαν ἀναφοράν διά τήν συμμετοχήν του εἰς τάς ἑορταστικάς ἐκδηλώσεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Βουλγαρίας μέ ἀφορμήν τήν ἐπέτειον τῶν ἑκατόν ἐτῶν ἀπό τῶν ἐγκαινίων τοῦ Πατριαρχικοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Ἀλεξάνδρου Νιέφσκι εἰς τήν Σόφιαν.
5-Ἐμελέτησεν ἐπίσης τήν ἀναφοράν τοῦ αἰδεσιμολογιωτάτου Καθηγητοῦ π. Γεωργίου Δράγα ὁμοῦ μετά τοῦ καθηγητοῦ Θεοδώρου Γιάγκου τοῦ Πανεπιστημίου τῆς Θεσσαλονίκης διά τήν συμμετοχήν αὐτῶν εἰς τόν διάλογον μεταξύ τῶν Ἀνατολικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν καί τῶν Προχαλκηδονίων Ἐκκλησιῶν εἰς τό Κοπτικόν Πατριαρχικόν Κέντρον Logos εἰς τήν Ἱεράν Μονήν Bishoy εἰς τήν Αἴγυπτον κατά τήν περίοδον μεταξύ 15ης καί 18ης Σεπτεμβρίου 2024. Ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐπῄνεσε τόν αἰδεσιμόλογιώτατον π. Γεώργιον Δράγαν διά τήν συμβολήν αὐτοῦ εἰς τόν Διάλογον αὐτόν.
6-Ὁ Μακαριώτατος ἐνημέρωσε τήν Ἱεράν Σύνοδον διά τήν συμμετοχήν Αὐτο καί τήν προσφώνησιν Αὐτοῦ εἰς τόν εὐχαριστήριον ἑορτασμόν “Thank you” ἐν Ὀξφόρδῃ πρός τιμήν τῆς ἀειμνήστου κ. Mica Ertegun, τῆς ὁποίας ἡ οἰκονομική συνεισφορά εἰς τήν ἀνακαινίσιν τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ Παναγίου Τάφου, τό 2017, κατέστη ὑψίστης σημασίας.
7-Ὁ Μακαριώτατος ἐνημέρωσε τά μέλη τῆς Ἱερᾶς Συνόδου διά τήν πρόσφατον ἐπίσκεψιν τῆς Ὑφυπουργοῦ Ἐξωτερικῶν τῆς Ἑλλάδος κ. Ἀλεξάνδρας Παπαδοπούλου, ἡ ὁποία ἐνημερώθη ἐκτενῶς ὑπό τοῦ Μακαριωτάτου καί ἐδεσμεύθη ἐνθέρμως νά συμβάλλῃ εἰς τήν ἐπίλυσιν τῶν προβλημάτων, τά ὁποῖα ἀντιμετωπίζει τό Πατριαρχεῖον, ἤτοι τῆς ἀρνήσεως ἀδειῶν παραμονῆς (vizas) εἰς μέλη τοῦ Πατριαρχείου, τά ὁποῖα ταξιδεύουν εἰς τό ἐξωτερικόν βάσει τοῦ ἀριθμοῦ τῶν ἐτῶν παραμονῆς των εἰς τό Ἰσραήλ. Ἐπίσης, τῆς ἀρνήσεως τῶν Ἰσραηλινῶν δελτίων ταυτότητος καί τῆς δυσκολίας ἐγγραφῆς τῶν μαθητῶν κάτω τῶν 14 ἐτῶν διά φοίτησιν εἰς τήν Πατριαρχικήν Σχολήν Σιών.
Ἡ Ὑπουργός ἐδεσμεύθη ἐπίσης ὅτι θά σταθῇ ἀρωγός εἰς ὅλας τάς προσπαθείας τοῦ Πατριαρχείου διά τήν ἵδρυσιν Κέντρου Θεολογικῶν Ἐρευνῶν εἰς τήν Ἱεράν Μονήν τοῦ Τιμίου Σταυροῦ.
8-Ὁ Μακαριώτατος ἀνεφέρθη ἐπίσης εἰς τήν πρόσφατον ἐπίσκεψιν τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Κανταρβουρίας, Σεβασμιωτάτου Justin Welby καί εἰς τήν ὑπεράσπισιν καί τόν σεβασμόν του πρός τό καθεστώς ( status quo ) τῶν ἱερῶν τόπων εἰς τήν Παλαιάν Πόλιν τῶν Ἱεροσολύμων καί τήν ὑποστήριξιν καί εὐημερίαν τῶν Χριστιανικῶν Κοινοτήτων εἰς τήν Ἁγίαν Γῆν.
9-Ἀνεγνώσθη ἡ ἀναφορά τοῦ Ἀρχιμανδρίτου π. Βαρθολομαίου, Ἡγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου, πλησίον τοῦ Παναγίου Τάφου σχετικῶς μέ τάς ἐκτεταμένας ἀνακαινίσεις τῆς Μονῆς, τόσον εἰς τόν ἐσωτερικόν ὅσον καί εἰς τόν προαύλιον καί τόν περιβάλλοντα χῶρον αὐτῆς καί εἰς τό ὑπόγειον τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησίας καί τήν ἐξαγοράν τῶν παρανόμων ἐμπορικῶν καταστημάτων πέριξ τῆς Μονῆς, τά ὁποῖα ἐμποδίζουν τήν πρόσβασιν εἰς τάς δύο κυρίας εἰσόδους τῆς Μονῆς. Ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐπῄνεσε τόν Ἀρχιμανδρίτην π. Βαρθολομαῖον διά τήν ἀφοσίωσίν του εἰς τό σημαντικόν ἔργον τοῦτο.
10-Ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος προέβη, συμφώνως πρός τάς εἰσηγήσεις τοῦ Μακαριωτάτου εἰς τάς ἀκολούθους ἀποφάσεις:
α. Εἰς τόν διορισμόν τοῦ Ἱεροδιακόνου π. Εὐλογίου εἰς τήν Βασιλικήν τῆς Γεννήσεως τῆς Βηθλεέμ.
β. Εἰς τήν χειροτονίαν τοῦ Ἱεροψάλτου π. Εὐσταθίου Τσουμάνη εἰς ἔγγαμον Ἱεροδιάκονον.
γ. Εἰς τήν ἔνταξιν τοῦ δοκίμου Χρήστου Σακελλαρίου, ὑπηρετοῦντος ἤδη εἰς τόν Πανίερον Ναόν τῆς Ἀναστάσεως, ὡς μοναχοῦ εἰς τήν Ἁγιοταφιτικήν Ἀδελφότητα.
δ. Ἐπιβεβαίωσις τοῦ διορισμοῦ τοῦ Μοναχοῦ Προδρόμου εἰς τήν Βασιλικήν τῆς Γεννήσεως εἰς Βηθλεέμ.
ε. Ἡ Ἱερά Σύνοδος συνετάχθη μέ τήν γνώμην τοῦ Μακαριωτάτου ὅτι τά δωμάτια τά ὁποῖα χρησιμοποιοῦν οἱ Κόπται ἔναντι τῆς δυτικῆς πλευρᾶς τοῦ Ἱεροῦ Κουβουκλίου δυτικῶς χρήζουν ἐπισκευῆς γενησομένης συμφώνως τῷ Προσκυνηματικῷ Καθεστῶτι ὑπό τῶν Τριῶν Μειζόνων Κοινοτήτων.
στ.Τέλος, ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος συνετάχθη μετά τῆς ὑποδείξεως τοῦ Μακαριωτάτου πρός τάς Ἱεράς Μονάς καί Ναούς τοῦ Πατριαρχείου ὅτι ἑκάστη Μονή ἤ ἕκστος ἐνοριακός Ναός ὀφείλουν νά ἔχουν μόνον μίαν σφραγῖδα, τήν ὁποίαν θά χρησιμοποιοῦν μόνον οἱ Προϊστάμενοι αὐτῶν.