Τα φετινά Χριστούγεννα ήταν, ομολογουμένως, ξεχωριστά, λόγω της πανδημίας αλλά και των συχνών μεταλλάξεών της, γεγονός που δημιουργεί νέες ανακατατάξεις και μεταβολές στη ζωή και την καθημερινότητα όλων μας.
Διαφορετικά ήταν και τα φετινά Χριστούγεννα στους Αγίους Τόπους, όπου άλλες χρονιές, τέτοιες ημέρες (το Πατριαρχείο των Ιεροσολύμων ακολουθεί το παλαιό εορτολόγιο) συνέρεαν προσκυνητές τόσο στο Ναό της Γεννήσεως στη Βηθλεέμ, όσο και στα άλλα Προσκυνήματα της Αγίας Γης. Η αιτία; Ασφαλώς ο φόβος της πανδημίας και τα παράλληλα δεσμευτικά και προστατευτικά μέτρα που ακολουθούν. Το αποτέλεσμα; Οι προσκυνητές να έχουν μειωθεί δραματικά και μαζί με αυτούς και τα έσοδα των προσκυνημάτων του Πατριαρχείου, το οποίο, ποτέ δεν έκρυψε, προέβλεπε πάντοτε στην οικονομική ενίσχυσή του από πλευράς των απανταχού προσκυνητών.
Τα φετινά, όμως, Χριστούγεννα στα Ιεροσόλυμα δεν επέφεραν μόνο τη δραματική μείωση του αριθμού των προσκυνητών, κάτι που, είναι αλήθεια, έχει αρχίσει να φαίνεται από την αρχή της εμφανίσεως της πανδημίας. Με ελάχιστους προσκυνητές, ίσως ήταν η κατάλληλη χρονική στιγμή, τα Ιεροσόλυμα εξέπεμψαν προς κάθε αποδέκτη «σήμα κινδύνου», έκκληση για την ανάγκη προστασίας του χριστιανικού πληθυσμού που διαμένει στο Ισραήλ εδώ και πολλά χρόνια.
O πληθυσμός των χριστιανών στα Ιεροσόλυμα από 12% έχει μειωθεί στο 1% , σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει ο πατριάρχης κ. Θεόφιλος. Εκτός των συγκρούσεων στην περιοχή, υπάρχουν τα εγκλήματα μίσους, οι κρυφές και φανερές τακτικές εκφοβισμού από εβραϊκές ριζοσπαστικές δυνάμεις με στόχο τα σπίτια και τις περιουσίες των χριστιανών, που έχουν δημιουργήσει ένα ακραίο αρνητικό κλίμα και έχει οδηγήσει πολλούς να εγκαταλείψουν την περιοχή.
Πριν από λίγες μέρες, οι 13 επικεφαλής των Εκκλησιών, με πρώτο τον Πατριάρχη Θεόφιλο, σε κοινή δήλωση, επεσήμαναν περιστατικά σωματικής βίας και σε βάρος του ιερού κλήρου, επιθέσεων σε χριστιανικούς ναούς και πράξεων βανδαλισμού ιερών σεβασμάτων. Επίσης, αναφέρονται απόπειρες υπονόμευσης της ακεραιότητας και της πολιτισμικής ιδιομορφίας της χριστιανικής συνοικίας στην Παλαιά Πόλη των Ιεροσολύμων, με απώτερο σκοπό την εκδίωξη της χριστιανικής κοινότητας από την πρωτεύουσα του Ισραήλ.
Οι χριστιανοί έχουν καταγράψει πολλά περιστατικά:
Από το 2012, ιερείς και άλλοι εκπρόσωποι του κλήρου, υφίστανται αμέτρητες επιθέσεις, με άσκηση σωματικής και λεκτικής βίας, πραγματοποιούνται επιδρομές στους χριστιανικούς ναούς και πράξεις βανδαλισμού και βεβηλώσεως ιερών προσκυνημάτων, δεν παύει η τρομοκράτηση των γηγενών χριστιανών και ο συνεχιζόμενος εκφοβισμός των τοπικών χριστιανών, οι οποίοι, απλώς επιθυμούν να θρησκεύονται ελεύθερα και να ζουν την καθημερινή τους ζωή.
Εφαρμόζοντας σκοπίμως, παρόμοιες πρακτικές, οι εξτρεμιστικές ομάδες επιχειρούν να εκδιώξουν τη χριστιανική κοινότητα από την Ιερουσαλήμ και άλλες περιοχές της Αγίας Γης.
Οι εξτρεμιστικές ομάδες, επιδιώκοντας την εξασθένηση της χριστιανικής παρουσίας, εξακολουθούν να εξαγοράζουν στρατηγικής σημασίας περιουσίες στη χριστιανική συνοικία, καταφεύγοντας σε μυστικές συναλλαγές και τακτικές εκφοβισμού, προκειμένου να εκδιώξουν τους κατοίκους από τις οικίες τους. Αυτό οδηγεί στη δραματική μείωση του χριστιανικού πληθυσμού και στην περαιτέρω πολυδιάσπαση των ιστορικών προσκυνηματικών διαδρομών μεταξύ της Βηθλεέμ και της Ιερουσαλήμ.
Οι ηγέτες, στην ανακοίνωσή τους ζητούν:
– Αντιμετώπιση των προκλήσεων, που γεννούν οι ενέργειες των ακραίων ομάδων στην Ιερουσαλήμ τόσο για τη χριστιανική κοινότητα, όσο και για το κράτος δικαίου και να κάνουμε το παν, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι κανένας πολίτης ή θεσμός να μη υφίσταται απειλές βίας ή εκφοβισμού,
– Δημιουργία ειδικής χριστιανικής ζώνης πολιτισμικής κληρονομιάς, ώστε να εξασφαλίσουμε την ακεραιότητα της χριστιανικής συνοικίας στην Παλαιά Πόλη της Ιερουσαλήμ και να διαφυλάξουμε τον μοναδικό χαρακτήρα και την κληρονομιά, για χάρη της ευημερίας της τοπικής κοινότητας, της χώρας και του ευρύτερου κόσμου.
Μένει στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να φανούν οι όποιες πρωτοβουλίες δρομολογηθούν προκειμένου να αποσυμπιεστεί η επιθετικότητα στην περιοχή και να τεθεί σε εφαρμογή η προστασία, με κάθε μέσο, του χριστιανικού πληθυσμού και της Αγιοταφικής Αδελφότητας στους Αγίους Τόπους.