Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην έντυπη εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας», που κυκλοφορεί πανελλαδικά κάθε Πέμπτη.
Το πατριαρχείο Ρουμανίας μπορεί να αναγνώρισε την νέα Εκκλησία των Σκοπίων, ωστόσο, με ανακοίνωσή του ξεκαθαρίζει ότι αναμένει από το Φανάρι να χορηγήσει την αυτοκεφαλία.
Το Πατριαρχείο Ρουμανίας τονίζει πως “μετά την αναγνώριση του αρχικού Συνοδικού Τόμου που εκδόθηκε στις 5 Ιουνίου 2022, από το Πατριαρχείο Σερβίας, που χορήγησε αυτοκεφαλία στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας, η Ιερά Σύνοδος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ρουμανίας αναμένει από το Οικουμενικό Πατριαρχείο να ξεκινήσει διαβουλεύσεις και να εκδώσει έναν τελικό Τόμο Αυτοκεφαλίας, για να εκφράσει μια πανορθόδοξη συναίνεση σε αυτό το θέμα της αναγνώρισης του αυτοκεφάλου”.
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι η Ρουμανία στηρίζει την απόφαση αυτή αναφορικά με το θέμα της αυτοκεφαλίας, σε μια άποψη που παρουσιάστηκε επίσης στη Συνεδρίαση της Προπαρασκευαστικής Επιτροπής για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο στο Σαμπεζύ (2011).
Σύμφωνα με την άποψη αυτή, “η Ιερά Σύνοδος της μητέρας Εκκλησίας είναι η κανονική αρχή που μπορεί να παραχωρήσει αυτοκεφαλία σε μια θυγατέρα Εκκλησία, μέσω ενός Συνοδικού Τόμου που υπογράφεται από τον Προκαθήμενο της μητέρας Εκκλησίας μαζί με όλους τους επισκόπους της Συνόδου. Η αναγνώριση της νέας αυτοκεφαλίας ανήκει σε όλη την Ορθόδοξη Εκκλησία και επιτυγχάνεται με έναν τόμο αναγνώρισης της αυτοκεφαλίας που υπογράφεται χωρίς καμία διάκριση από όλους τους Προκαθημένους των Αυτοκέφαλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, με τη σειρά των Δίπτυχων, στη Σύναξη των Προκαθήμενων των Ορθοδόξων Εκκλησιών”.
Μετά και τη θέση αυτή, η Εκκλησία της Ρουμανίας είναι η μόνη – από όσες έχουν μέχρι στιγμής αναγνωρίσει το “αυτοκέφαλο” της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος – που αναγνωρίζει ότι ο τελικός λόγος για την έναρξη διαβουλεύσεων ανήκει στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Και ενώ η Ρουμανία στην ουσία ευθυγραμμίζεται με το Φανάρι, ως προς την αυτοκεφαλία των Σκοπίων, αίσθηση έχει προκαλέσει η στάση της Εκκλησίας της Τσεχίας και Σλοβακίας, η οποία αναγνώρισε τη νέα Εκκλησία ως «Εκκλησία της Βόρειας Μακεδονίας», αφαιρώντας από τον τίτλο το «Αρχιεπισκοπή Αχρίδος».
Και η Εκκλησία της Τσεχίας και Σλοβακίας προστέθηκε στον άξονα Ρωσίας-Σερβίας. Οι Τσέχοι, στην τελευταία συνεδρίαση της Συνόδου υπό την προεδρία του Αρχιεπισκόπου Πρέσοβ και πάσης Τσεχίας και Σλοβακίας κ. Ραστισλάβ, αναγνώρισαν την Εκκλησία της Μακεδονίας με το όνομα «Εκκλησία της Βόρειας Μακεδονίας».
Μάλιστα, οι Τσέχοι κάνουν λόγο για αυτοκεφαλία (αν και το Φανάρι είχε μιλήσει για ευχαριστιακή κοινωνία ), αδιαφορώντας για τις θέσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου ως προς το όνομα αλλά και της Εκκλησίας της Ελλάδος. Αθήνα και Φανάρι έχουν διαμηνύσει ότι δεν θα χορηγηθεί καμία αυτοκεφαλία σε περίπτωση που στο όνομα της νέας Εκκλησίας θα υπάρχει ο όρος «Μακεδονία».
Η αναγνώριση ως «Εκκλησία της Βόρειας Μακεδονίας» είναι πιο κοντά στην λογική του Πατριαρχείου Βουλγαρίας, το οποίο δεν θέλει το όνομα «Αρχιεπισκοπή Αχρίδος».
Προς το παρόν, Σερβία και Ρωσία έχουν αναγνωρίσει την Εκκλησία των Σκοπίων ως «Αρχιεπισκοπή Αχρίδος – Ορθόδοξη Εκκλησία της Μακεδονίας» και η Τσεχία ως «Εκκλησία της Μακεδονίας».
Όπως και να έχει, τις τελευταίες μέρες παρατηρείται έντονη κινητικότητα στους Σλαβόφωνους ως προς την αναγνώριση της Εκκλησίας των Σκοπίων. Σε αυτό πρωτοστατούν Ρώσοι και Σέρβοι, οι οποίοι έχουν αναπτύξει έντονη διπλωματία ώστε να αγνοηθεί ο λόγος και ο ρόλος του Οικουμενικού Πατριαρχείου.