Dogma

Κύπρος – Αρχιεπισκοπικές εκλογές: Τα όπλα στη μάχη για το θρόνο

Μόλις 15 μέρες πριν τις εκλογές τα εκλογικά επιτελεία των υποψηφίων για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο εντείνουν τις προσπάθειές τους, άλλοι για να κόψουν το νήμα και να περιληφθούν στο Τριπρόσωπο με όσο το δυνατόν πιο ανοικτή τη ψαλίδα από αυτούς που ακολουθούν και άλλοι απλώς για να περάσουν το κατώφλι, ελπίζοντας στη μεγάλη ανατροπή εντός της Ιεράς Συνόδου η οποία έχει και τον τελικό λόγο.

Στην κατάκτηση της πρώτης θέσης, με διαφορά, ποντάρει κυρίως το επιτελείο του Μητροπολίτη Λεμεσού, κάτι το οποίο ασκεί από μόνο του πίεση στα μέλη της Ιεράς Συνόδου, αφού αυτό τους βοηθά να βρουν άλλοθι αν θέλουν να στηρίξουν τον Λεμεσού Αθανάσιο. Εξάλλου, ο Ταμασού Ησαΐας, αν περάσει δεύτερος με διαφορά από τον τρίτο, μπορεί να την επικαλεστεί για σκοπούς διαπραγμάτευσης ή και να προσπαθήσει να πείσει όσους Συνοδικούς δεν ευνοούν την εκλογή Αθανάσιου, να στραφούν προς αυτόν.

Ο τρίτος, με βάση τις έως τώρα δημοσκοπήσεις (στο βαθμό που αυτές αποτυπώνουν την πραγματικότητα) θα έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα και αυτό αφορά την ηλικία του. Συγκεκριμένα, σύμφωνα πάντα με τις δημοσκοπήσεις, ο τρίτος είναι ηλικίας 73-74 ετών. Ο λόγος για τους Μητροπολίτες Πάφου Γεώργιο και Κωνσταντίας και Αμμοχώστου Βασίλειο. Όσο και αν δεν λάβει κανείς υπόψιν τον παράγοντα ηλικία, δεν παύει να ισχύει η θέση, πως ένας Αρχιεπίσκοπος στα 73-74 δεν αναιρεί τις φιλοδοξίες των υπολοίπων μελών της Ιεράς Συνόδου, που είτε κατέρχονται ως υποψήφιοι τώρα, είτε θα το πράξουν στο μέλλον.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Μητροπολίτης Ταμασού: Απαράδεκτη η διακοπή της κύησης

Τελευταίος αλλά πιο καθοριστικός παράγοντας (μετά το ξεκαθάρισμα των εκλογών στις 18 Δεκεμβρίου) είναι ο συσχετισμός των δυνάμεων εντός της Ιεράς Συνόδου, ο οποίος στηρίζεται στην ευρύτερη αντιμετώπιση των θεμάτων που απασχόλησαν ή και απασχολούν την Εκκλησία της Κύπρου.

Για τα «ατού» του κάθε υποψηφίου για τον θρόνο ζητήσαμε τη θέση του θεολόγου κ. Θεόδωρου Κυριακού, ο οποίος ασχολείται επί σειρά ετών με τα της Εκκλησίας της Κύπρου. Σύμφωνα με τον κ. Κυριακού, η εικόνα παρουσιάζεται ως ακολούθως:

Ο Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος ποντάρει στα ακόλουθα όπλα που διαθέτει:

– Στην πρωτιά που φέρεται να εξασφαλίζει και που φαίνεται να είναι δεδομένη (ανάμεσα στους λαϊκούς) έστω και αν οι δημοσκοπήσεις δεν συνιστούν κάλπη. Η κατάκτηση της πρώτης θέσης από τον Μητροπολίτη Λεμεσού είναι κάτι το οποίο αναγνωρίζεται ακόμη και από αντιπάλους του.

– Ποντάρει στο φιλανθρωπικό του έργο κυρίως μέσω της Αγίας Σκέπης.

– Στη στήριξη των φοιτητών της Λεμεσού μέσω συσσιτίων κ.λπ.

– Στην προσωπική του σχέση με τα πνευματικά του παιδιά που δεν είναι λίγα.

– Στην επιρροή που ασκεί στη μητροπολιτική περιφέρεια Λεμεσού, όπου γνωρίζουν το έργο του ακόμη και άτομα τα οποία δεν έχουν ταυτιστεί μαζί του. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι το 50% περίπου της δύναμής του (παγκυπρίως) προέρχεται από τη Λεμεσό.

– Στο πνευματικό του έργο, λαμβανομένου υπόψιν πως σε αυτόν οφείλεται και η ανάπτυξη του μοναχισμού στην Κύπρο.

Ο Μητροπολίτης Ταμασού Ησαΐας στηρίζεται:

– Στο πολιτιστικό έργο που προωθεί με διάφορες καλλιτεχνικές και άλλες εκδηλώσεις, συγκεντρώσεις και άλλες δραστηριότητες.

– Στην επαφή του με την επιστήμη και την πρόοδο όπως η εγκατάσταση του πλανηταρίου.

– Στις σχέσεις του με τους νέους και με τη σημερινή πραγματικότητα, καθώς και στο ότι παρουσιάζεται ανοικτός στην κοινωνία.

– Στο γεγονός ότι προέρχεται από τον Κύκκο και τη δύναμη που διαθέτει η συγκεκριμένη Μητρόπολη.

Ο Μητροπολίτης Πάφου Γεώργιος στηρίζεται:

– Στο εθνικό θέμα και στις πολιτικές δυνάμεις που έχουν ανάλογες θέσεις με τον ίδιο στο συγκεκριμένο θέμα.

– Στη στήριξη που έχει στη μητροπολιτική του περιφέρεια.

– Στο γεγονός ότι είναι τοποτηρητής του θρόνου με όσα πλεονεκτήματα του δίνει ο συγκεκριμένος ρόλος.

– Στις σχέσεις που είχε με τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο.

Ο Μητροπολίτης Μόρφου στηρίζεται κυρίως:

– Στους ένθερμους υποστηρικτές του.

– Στους εξ Ελλάδος υποστηρικτές, υπό την έννοια των μηνυμάτων που προέρχονται από εκεί, έστω και αν αυτή η κατηγορία ανθρώπων δεν ψηφίζει στις εκκλησιαστικές εκλογές της Κύπρου.

– Στην τεχνολογία την οποία χρησιμοποιεί αποκλειστικά σε αντίθεση με τους υπόλοιπους υποψηφίους οι οποίοι, πέραν της τεχνολογίας, χρησιμοποιούν και άλλους τρόπους επαφής με τους πολίτες.

Ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας και Αμμοχώστου Βασίλειος στηρίζεται:

– Στο ευρωπαϊκό του προφίλ, στο γεγονός ότι εκπροσώπησε την Εκκλησία της Κύπρου στο εξωτερικό.

– Στη σημαντική υποστήριξη από τον κόσμο και παράγοντες της επαρχίας του.

Στην κατάκτηση της πρώτης θέσης, με διαφορά, ποντάρει κυρίως το επιτελείο του Μητροπολίτη Λεμεσού, κάτι το οποίο ασκεί από μόνο του πίεση στα μέλη της Ιεράς Συνόδου, αφού αυτό τους βοηθά να βρουν άλλοθι αν θέλουν να στηρίξουν τον Λεμεσού Αθανάσιο. Εξάλλου, ο Ταμασού Ησαΐας, αν περάσει δεύτερος με διαφορά από τον τρίτο, μπορεί να την επικαλεστεί για σκοπούς διαπραγμάτευσης ή και να προσπαθήσει να πείσει όσους Συνοδικούς δεν ευνοούν την εκλογή Αθανάσιου, να στραφούν προς αυτόν.

Ο τρίτος, με βάση τις έως τώρα δημοσκοπήσεις (στο βαθμό που αυτές αποτυπώνουν την πραγματικότητα) θα έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα και αυτό αφορά την ηλικία του. Συγκεκριμένα, σύμφωνα πάντα με τις δημοσκοπήσεις, ο τρίτος είναι ηλικίας 73-74 ετών. Ο λόγος για τους Μητροπολίτες Πάφου Γεώργιο και Κωνσταντίας και Αμμοχώστου Βασίλειο. Όσο και αν δεν λάβει κανείς υπόψιν τον παράγοντα ηλικία, δεν παύει να ισχύει η θέση, πως ένας Αρχιεπίσκοπος στα 73-74 δεν αναιρεί τις φιλοδοξίες των υπολοίπων μελών της Ιεράς Συνόδου, που είτε κατέρχονται ως υποψήφιοι τώρα, είτε θα το πράξουν στο μέλλον.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Μητροπολίτης Ταμασού: Απαράδεκτη η διακοπή της κύησης

Τελευταίος αλλά πιο καθοριστικός παράγοντας (μετά το ξεκαθάρισμα των εκλογών στις 18 Δεκεμβρίου) είναι ο συσχετισμός των δυνάμεων εντός της Ιεράς Συνόδου, ο οποίος στηρίζεται στην ευρύτερη αντιμετώπιση των θεμάτων που απασχόλησαν ή και απασχολούν την Εκκλησία της Κύπρου.

Για τα «ατού» του κάθε υποψηφίου για τον θρόνο ζητήσαμε τη θέση του θεολόγου κ. Θεόδωρου Κυριακού, ο οποίος ασχολείται επί σειρά ετών με τα της Εκκλησίας της Κύπρου. Σύμφωνα με τον κ. Κυριακού, η εικόνα παρουσιάζεται ως ακολούθως:

Ο Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος ποντάρει στα ακόλουθα όπλα που διαθέτει:

– Στην πρωτιά που φέρεται να εξασφαλίζει και που φαίνεται να είναι δεδομένη (ανάμεσα στους λαϊκούς) έστω και αν οι δημοσκοπήσεις δεν συνιστούν κάλπη. Η κατάκτηση της πρώτης θέσης από τον Μητροπολίτη Λεμεσού είναι κάτι το οποίο αναγνωρίζεται ακόμη και από αντιπάλους του.

– Ποντάρει στο φιλανθρωπικό του έργο κυρίως μέσω της Αγίας Σκέπης.

– Στη στήριξη των φοιτητών της Λεμεσού μέσω συσσιτίων κ.λπ.

– Στην προσωπική του σχέση με τα πνευματικά του παιδιά που δεν είναι λίγα.

– Στην επιρροή που ασκεί στη μητροπολιτική περιφέρεια Λεμεσού, όπου γνωρίζουν το έργο του ακόμη και άτομα τα οποία δεν έχουν ταυτιστεί μαζί του. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι το 50% περίπου της δύναμής του (παγκυπρίως) προέρχεται από τη Λεμεσό.

– Στο πνευματικό του έργο, λαμβανομένου υπόψιν πως σε αυτόν οφείλεται και η ανάπτυξη του μοναχισμού στην Κύπρο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Αρχιεπισκοπικές: Συμμαχίες για την επομένη των εκλογών

Ο Μητροπολίτης Ταμασού Ησαΐας στηρίζεται:

– Στο πολιτιστικό έργο που προωθεί με διάφορες καλλιτεχνικές και άλλες εκδηλώσεις, συγκεντρώσεις και άλλες δραστηριότητες.

– Στην επαφή του με την επιστήμη και την πρόοδο όπως η εγκατάσταση του πλανηταρίου.

– Στις σχέσεις του με τους νέους και με τη σημερινή πραγματικότητα, καθώς και στο ότι παρουσιάζεται ανοικτός στην κοινωνία.

– Στο γεγονός ότι προέρχεται από τον Κύκκο και τη δύναμη που διαθέτει η συγκεκριμένη Μητρόπολη.

Ο Μητροπολίτης Πάφου Γεώργιος στηρίζεται:

– Στο εθνικό θέμα και στις πολιτικές δυνάμεις που έχουν ανάλογες θέσεις με τον ίδιο στο συγκεκριμένο θέμα.

– Στη στήριξη που έχει στη μητροπολιτική του περιφέρεια.

– Στο γεγονός ότι είναι τοποτηρητής του θρόνου με όσα πλεονεκτήματα του δίνει ο συγκεκριμένος ρόλος.

– Στις σχέσεις που είχε με τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο.

Ο Μητροπολίτης Μόρφου στηρίζεται κυρίως:

– Στους ένθερμους υποστηρικτές του.

– Στους εξ Ελλάδος υποστηρικτές, υπό την έννοια των μηνυμάτων που προέρχονται από εκεί, έστω και αν αυτή η κατηγορία ανθρώπων δεν ψηφίζει στις εκκλησιαστικές εκλογές της Κύπρου.

– Στην τεχνολογία την οποία χρησιμοποιεί αποκλειστικά σε αντίθεση με τους υπόλοιπους υποψηφίους οι οποίοι, πέραν της τεχνολογίας, χρησιμοποιούν και άλλους τρόπους επαφής με τους πολίτες.

Ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας και Αμμοχώστου Βασίλειος στηρίζεται:

– Στο ευρωπαϊκό του προφίλ, στο γεγονός ότι εκπροσώπησε την Εκκλησία της Κύπρου στο εξωτερικό.

– Στη σημαντική υποστήριξη από τον κόσμο και παράγοντες της επαρχίας του.

Το στοίχημα του Αρχιεπισκόπου

Οι υποψήφιοι για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο άρχισαν να αντιγράφουν τους πολιτικούς σε διάφορα επίπεδα ακόμη και στην κατάρτιση των ομάδων πρωτοβουλίας/στήριξης, περιλαμβάνοντας σε αυτές προσωπικότητες, ποδοσφαιριστές, αθλητές, καλλιτέχνες επαγγελματίες από διάφορους χώρους κ.λπ. Κάποιοι από αυτούς δραστηριοποιούνται ενώ άλλοι διαδραματίζουν ρόλο «κράχτη». Το κατά πόσον τα ονόματα αυτά θα έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στους υποψηφίους που υποστηρίζουν είναι ένα θέμα προς συζήτηση, αλλά αν η εμπλοκή αυτή δεν είναι τυπική και βοηθά την ηγεσία της Εκκλησίας να έρθει ακόμη πιο κοντά στα προβλήματα της κοινωνίας, το όφελος θα είναι αμοιβαίο. Και ο επόμενος Αρχιεπίσκοπος θα πετύχει αν αφουγκραστεί τα προβλήματα της κοινωνίας και μαζί με τις επιχειρήσεις και τα κέρδη της Εκκλησίας, επενδύσει και στον άνθρωπο.

Πηγή: philenews.com/