Dogma

Μαίνονται οι συγκρούσεις Ισραηλινών και Παλαιστινίων στην Ιερουσαλήμ – Ο ρόλος του Πατριαρχείου και η εορτή του Πάσχα

Ιδιαίτερα την περίοδο αυτή, που συμπίπτει με το ραμαζάνι τον μουσουλμάνων, το Πάσχα των καθολικών και την απαρχή για τους ορθόδοξους χριστιανούς της Μεγάλης Εβδομάδας, η παρουσία της ισραηλινής αστυνομίας στην περιοχή είναι κάτι περισσότερο από έντονη, γεγονός που σπάνια συντελεί στην αποκλιμάκωση και όχι στην περαιτέρω καλλιέργεια της έντασης.

Του Αναστασίου Μαρίνη, θεολόγου

Συνεχίζονται οι συγκρούσεις μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων γύρω από την Παλαιά Πόλη της Ιερουσαλήμ. Την Παρασκευή, 15 Απριλίου, περισσότεροι από 150 άνθρωποι τραυματίσθηκαν όταν ξέσπασαν βίαια επεισόδια στο Όρος του Ναού, στην Πλατεία Τεμενών, όπως αλλιώς ονομάζεται, κοντά στο τέμενος Αλ  Άκσα, τον τρίτο κατά σειρά ιερότερο τόπο του Ισλάμ.

Στα Ιεροσόλυμα, οι πιστοί και των τριών μονοθεϊστικών  θρησκειών, Ιουδαϊσμού, Χριστιανισμού, Ισλαμισμού, και όλων των άλλων  δογμάτων, συνυπήρχαν, συμβιώνοντας άλλοτε ειρηνικά, άλλοτε με πολλά προβλήματα. Οι εντάσεις, όμως, των τελευταίων ετών εκφράζονται με κρούσματα βίας από ριζοσπαστικές ομάδες και με απόπειρες εκ μέρους ισραηλινών οργανώσεων εποίκων να αποκτήσουν ακίνητη περιουσία στην Παλαιά Πόλη. Πρόκειται, δηλαδή, για μια συστηματική προσπάθεια να εκδιωχθεί η χριστιανική κοινότητα από τα Ιεροσόλυμα.

Την ίδια ώρα, Παλαιστίνιοι και Ισραηλινοί συγκρούονται μεταξύ τους, διατηρώντας ένα ηλεκτρισμένο και πολεμικό τοπίο στην ευρύτερη περιοχή.  Ιδιαίτερα στην ανατολική Ιερουσαλήμ, τομέα της ιερής πόλης που κατέχει το Ισραήλ από τον πόλεμο του 1967, οι εντάσεις είναι συνεχείς, με συχνό απολογισμό όχι μόνο τραυματισμούς και από τις δύο πλευρές, αλλά και απώλειες ανθρωπίνων ζωών.

Ιδιαίτερα την περίοδο αυτή, που συμπίπτει με το ραμαζάνι τον μουσουλμάνων, το Πάσχα των καθολικών και την απαρχή για τους ορθόδοξους χριστιανούς της Μεγάλης Εβδομάδας, η παρουσία της ισραηλινής αστυνομίας στην περιοχή είναι κάτι περισσότερο από έντονη, γεγονός που σπάνια συντελεί στην αποκλιμάκωση και όχι στην περαιτέρω καλλιέργεια της έντασης.

Η κατάσταση για το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο των Ιεροσολύμων, κυρίως αυτό το Πάσχα, θα είναι δυσκολότερη σε σχέση με άλλα αντίστοιχα των περασμένων ετών. Η οικονομική δυσπραγία των προηγούμενων δύο ετών ένεκα της πανδημίας, σε συνδυασμό με την απαγόρευση που έθεσε η ισραηλινή αστυνομία, ώστε ο αριθμός των προσκυνητών που θα προσέλθουν στην Τελετή Αφής του Αγίου Φωτός, το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου, να μην ξεπεράσει τους 1000, όταν σε αντίστοιχες ημέρες στο παρελθόν ξεπερνούσαν κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες πιστούς, θα οδηγήσει το Πατριαρχείο σε οικονομικό μαρασμό και δημοσιονομικό αδιέξοδο. Άλλωστε, ο αριθμός αφίξεων των πιστών στα Ιεροσόλυμα και στην Παλαιά Πόλη τις ημέρες του Πάσχα, και ειδικότερα τη Μεγάλη Εβδομάδα, παραδοσιακά αποτελούσε, και ευελπιστεί να αποτελέσει και στο μέλλον, την πηγή οικονομικής ευρωστίας και αύξησης των εσόδων των Προσκυνημάτων της Παλαιστινιακής γης.

Παρά τις προσπάθειες του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων να ευαισθητοποιήσει την παγκόσμια χριστιανική Κοινότητα αλλά και ευρωπαϊούς θεσμούς και υπευθύνους για την κατάχρηση της εξουσίας από πλευράς των ισραηλινών αστυνομικών, κυρίως δε, για τις συχνότατες πλέον επιθέσεις ισραηλινών εκτρεμιστικών στοιχείων κατά των ορθοδόξων χριστιανών, η κατάσταση δε φαίνεται να ομαλοποιείται στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Προ ημερών, και το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδος ζήτησε από το αντίστοιχο τοτ Ισραήλ, να επιληφθεί άμεσα όλων αυτών των επιθέσων και ακραίων συμπεριφορών, που δημιουργούν τόσα προβλήματα σε όσους εγκαταβιούν στην περιοχή.

Μένει να δούμε τις επόμενες ημέρες, που κορυφώνεται το Πάσχα των Ορθοδόξων, την αντίδραση της ισραηλινής αστυνομίας στο κάλεσμα που απηύθυνε ο Πατριαρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος Γ’ προς τους πιστούς, ώστε οι τελευταίοι να αγνοήσουν τους αριθμητικους περιορισμούς των ισραηλινών αστυνομικών και να μη διστάσουν να σπεύσουν στον Πανάγιο Τάφο του Χριστού, εκεί που, στην ουσία, χτυπά και η καρδιά του απανταχού Χριστιανισμού.