Μουσική Εκδήλωση στην Μπετζάλλα των Ιεροσολύμων
Τό ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς 2ας/15ης Δεκεμβρίου 2024, ἔλαβε χώραν μουσική χορῳδιακή ἐκδήλωσις μεταξύ τῶν Ἱεροσπουδαστῶν τῆς Σχολῆς Σιών ὑπό τήν διεύθυνσιν τοῦ Πρωτοψάλτου τοῦ Ναοῦ τῆς Ἀναστάσεως καί Γραμματέως τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου Ἱεροδιακόνου π. Συμεών καί τῆς χορῳδίας τῆς Κοινότητος Μπετζάλλας- τοῦ διευθυντοῦ τοῦ Πολιτιστικοῦ Ἐκπαιδευτικοῦ Κέντρου κ. Τζώρτζ Γαουάλε εἰς τόν Ἱερόν Ναόν […]
Τό ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς 2ας/15ης Δεκεμβρίου 2024, ἔλαβε χώραν μουσική χορῳδιακή ἐκδήλωσις μεταξύ τῶν Ἱεροσπουδαστῶν τῆς Σχολῆς Σιών ὑπό τήν διεύθυνσιν τοῦ Πρωτοψάλτου τοῦ Ναοῦ τῆς Ἀναστάσεως καί Γραμματέως τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου Ἱεροδιακόνου π. Συμεών καί τῆς χορῳδίας τῆς Κοινότητος Μπετζάλλας- τοῦ διευθυντοῦ τοῦ Πολιτιστικοῦ Ἐκπαιδευτικοῦ Κέντρου κ. Τζώρτζ Γαουάλε εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Γενεθλίου τῆς Θεοτόκου εἰς Μπετζάλλαν.
Ἡ ἐκδήλωσις αὐτή ἔλαβε χώραν μέ τήν εὐλογίαν καί παρουσίαν τοῦ Μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου καί τήν παρουσίαν Ἁγιοταφιτῶν Ἀρχιερέων, τοῦ Ἡγουμένου τῆς Μπετζάλλας Ἀρχιμανδρίτου π. Ἰγνατίου καί ἄλλων Ἁγιοταφιτῶν Πατέρων, τῶν Ἱερέων τῆς Μπετζάλλας Πρεσβυτέρου Παύλου, Πρεσβυτέρου Γιοῦσεφ καί Πρεσβυτέρου Ἠλία, τοῦ Δημάρχου τῆς πόλεως κ. Ἤσσα Κασσίς καί τῶν Ἐπιτρόπων τῆς Κοινότητος Μπετζάλλας καί ἄλλων προσωπικοτήτων καί παραγόντων τῆς Παλαιστινιακῆς Ἀρχῆς παρουσίᾳ ἐκπροσώπων καί ἱερέων τῶν ἄλλων δογμάτων.
Τά μέλη τῆς μεικτῆς χορῳδίας αὐτῆς ἐκ νέων καί νεανίδων τῆς Μπετζάλλας ἔψαλαν εἰς τήν ἀραβικήν καί ἐνίοτε εἰς τήν ἑλληνικήν γλῶσσαν Χριστουγεννιάτικους ὕμνους ὡς «Χριστός Γεννᾶται δοξάσατε», «δεῦτε ἴδωμεν πιστοί ποῦ ἐγεννήθη ὁ Χριστός», τόν ὕμνον τοῦ Θεοτοκαρίου τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου «Ἁγνή Παρθένε Δέσποινα» μέ παρεμβάσεις χωρίων ἐκ τῆς Ἁγίας Γραφῆς.
Ἐν συνεχείᾳ συμμετεῖχε καί ἡ χορῳδία τῆς Πατριαρχικῆς Σχολῆς Σιών ὑπό τήν διεύθυνσιν καί πάλιν τοῦ Ἱεροδιακόνου π. Συμεών καί ἔψαλεν ἑλληνιστί τό «ὅσοι εἰς Χριστόν ἐβαπτίσθητε, Χριστόν ἐνεδύσασθε», «ὁ ἀχώρητος παντί πῶς ἐχωρήθη ἐν γαστρί» καί ὡσαύτως ἐψάλησαν ἀπό κοινοῦ τά μεγαλυνάρια τῆς Θ ᾠδῆς τῶν Καταβασιῶν τῶν Χριστουγέννων (τῆς Θεοτόκου) «Μεγάλυνον ψυχή μου τήν τιμιωτέραν καί ἐνδοξοτέραν τῶν ἄνω στρατευμάτων».
Εἰς τήν ἐκδηλωσιν αὐτήν μετεῖχε καί ὁ ἀντιπρόσωπος τοῦ κ. Ράμζη Χούρη Πρόξενος κ. Τζιχάντ Χέρ.
Τό πολιτιστικόν κέντρον Μπετζάλλας καί ἡ ἐνορία τῆς Μπετζάλλας ἀπένειμεν εὐχαριστηρίους τιμητικάς πλακέτας εἰς τόν Μακαριώτατον εἰς τόν ἡγούμενον π. Ἰγνάτιον, τούς Ἐπιτρόπους, τόν κ. Νικόλα Χαμής καί τόν κ. Νάσρη Μοῦσα.
Τήν τελετήν ἐπεσφράγισεν ὁ λόγος τοῦ Μακαριωτάτου, ἔχων ἑλληνιστί ὡς ἕπεται:
«… ᾂσω τῷ Κυρίῳ ἐν τῇ ζωῇ μου, ψαλῶ τῷ Θεῷ μου ἕως ὑπάρχω· ἡδυνθείη αὐτῷ ἡ διαλογή μου, ἐγώ δέ εὐφρανθήσομαι ἐπί τῷ Κυρίῳ», (Ψαλμ. 103, 33-34), ἀναφωνεῖ ὁ ψαλμῳδός.
Ἀγαπητοί ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,
Ἐντιμότατε Πρόεδρε καί σεβαστά μέλη τοῦ ἱδρύματος ὑμῶν,
Σεβαστοί Πατέρες καί ἀδελφοί,
Ἡ σημερινή ἐκδήλωσις παρουσιάσεως ἐκκλησιαστικῶν ὕμνων καί ᾀσμάτων, ἐκτελουμένων καί ψαλλομένων ὑπό τῶν χορῳδιῶν τοῦ Εὐαγοῦς Ἱδρύματος τῆς Ρωμαιορθοδόξου Κοινότητος ἡμῶν Μπετζάλλας καί τῆς Πατριαρχικῆς Σχολῆς τῶν Ἱεροσολύμων ἀπηχεῖ τήν ἐν Χριστῷ ἑνότητα, ὡς διατυπώνει αὐτήν ὁ θεῖος Παῦλος λέγων: «οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδέ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδέ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καί θῆλυ, πάντες γάρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ», (Γαλ. 3,28).
Τήν ἐν Χριστῷ ταύτην ἑνότητα διατρανοῦμεν κατά τήν ἐπιτέλεσιν τῶν λατρειῶν καί θείων Λειτουργιῶν ἐν τοῖς Ἱεροῖς Ναοῖς, ἔνθα αἰνοῦμεν καί εὐλογοῦμεν τό ὄνομα τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ καί τιμῶμεν τούς Ἁγίους αὐτοῦ καί μεγαλύνομεν τήν Ὑπερευλογημένην Θεοτόκον καί ἀειπάρθενον Μαρίαν.
Κατά τόν προφήτην Δαυΐδ ὁ διηνεκής βίος τοῦ πιστοῦ ἀνθρώπου πρέπει νά ἀποτελεῖ ὕμνον δοξολογικόν καί εὐχαριστήριον εἰς τόν Θεόν: «ᾄσω τῷ Κυρίῳ ἐν τῇ ζωῇ μου, ψαλῶ τῷ Θεῷ μου ἕως ὑπάρχω»· Ὁ δέ θεῖος Παῦλος παραγγέλλει λέγων: «πληροῦσθε ἐν Πνεύματι, λαλοῦντες ἑαυτοῖς ψαλμοῖς καί ὕμνοις καί ᾠδαῖς πνευματικαῖς, ᾄδοντες καί ψάλλοντες ἐν τῇ καρδίᾳ ὑμῶν τῷ Κυρίῳ, εὐχαριστοῦντες πάντοτε ὑπέρ πάντων ἐν ὀνόματι τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστῷ τῷ Θεῶ καί Πατρί», (Ἐφ. 5, 19-20).
Ἡ ψαλμῳδία, τοὐτέστιν ἡ μετά μέλους αἴνεσις τοῦ Κυρίου ἤ ἄλλως πως Ἐκκλησιαστική μουσική, γνωστή ὡς «βυζαντινή», ἀφ’ ἑνός μέν, κινεῖ πρός ὕμνους τοῦ κτίσαντος τήν κτίσιν. Ἀφ’ ἑτέρου δέ ἅπαντας τούς λατρεύοντας μυσταγωγεῖ. Ἀκούσωμεν ἐν προκειμένῳ τοῦ Μεγάλου Ἀθανασίου λέγοντος: «Τό μετά μέλους λέγεσθαι τούς ψαλμούς οὐκ ἐστιν εὐφωνίας σπουδή, ἀλλά τεκμήριον τῆς ἁρμονίας τῶν ἐν τῇ ψυχῇ λογισμῶν. Καί ἐμμελής δέ ἀνάγνωσις σύμβολόν ἐστι τῆς εὐρρύθμου καί ἀχειμάστου καταστάσεως τῆς διανοίας». Καί ἁπλούστερον: «ἡ ἐμμελής ἀπαγγελία τῶν ψαλμῶν δέν ἀποτελεῖ ἐπιδίωξιν καλλιφωνίας ἀλλ’ ἀπόδειξιν τῆς ἁρμονίας τῶν λογισμῶν τῆς ψυχῆς. Ὁμοίως ἡ ἐμμελής ἀνάγνωσις εἶναι σύμβολον τῆς ἁρμονικῆς καί ἠρέμου καταστάσεως τῆς διανοίας».
Ἀξιοσημείωτος τυγχάνει καί ὁ 75ος Κανών τῆς ἐν Τρούλλῳ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ὁ ὁποῖος ὁρίζει ὅτι «οἱ ψάλλοντες, μετά πολλῆς προσοχῆς καί κατανύξεως ψαλλέτωσαν, βοαῖς ἀτάκτοις καί ἀναρμόστοις μή χρώμενοι».
Ἡμεῖς ὡς πνευματικός Ποιμήν καί Πατριάρχης, «προνοούμενοι καλά οὐ μόνον ἐνώπιον Κυρίου ἀλλά καί ἐνώπιον ἀνθρώπων» (Β’ Κορ. 8,21) κατά Παῦλον, συγχαίρομεν ὑμῖν ἐπί τῇ πρωτοβουλίᾳ ταύτῃ τῆς ψαλμῳδικῆς καί ὑμνολογικῆς ταύτης συνάξεως καί ἐπαινοῦμεν ὑμᾶς διά πᾶν ἔργον ἀγαθόν, τελούμενον εἰς δόξαν Θεοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας Αὐτοῦ.
Εὐχόμεθα εἰς πάντας τούς συμμετέχοντας εἰς τό θεάρεστον τοῦτο ἐκκλησιαστικόν γεγονός τόν ἄνωθεν καί θεῖον φωτισμόν, ἵνα ἀξιωθῶμεν ἑορτάσαι «ἁλιευτικῶς καί οὐχί ἀριστοτελικῶς», τοὐτέστιν πνευματικῶς καί οὐχί κοσμικῶς τε καί ὑλικῶς τήν Μητρόπολιν τῶν ἑορτῶν, τήν Γέννησιν τοῦ Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Χριστοῦ. Ἔτη πολλά εἰρηνικά καί εὐλογημένα Χριστούγεννα. Ἀμήν».