Dogma

Πατριάρχης Ρουμανίας: «Οι άγιοι Πέτρος και Παύλος είναι δάσκαλοι της πίστεως, της μετανοίας και της αποστολής της Εκκλησίας στον κόσμο»

Με την ευκαιρία αυτή, ο Πατριάρχης της Ρουμανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας κ. Δανιήλ, μίλησε με πλούσιο διδακτικό λόγο, επισημαίνοντας ότι οι δύο Άγιοι Απόστολοι είναι ουσιαστικά «δάσκαλοι της πίστεως, της μετανοίας και της αποστολής της Εκκλησίας στον κόσμο».

Με λειτουργική λαμπρότητα τιμήθηκαν την Πέμπτη 29 Ιουνίου, σύμφωνα με την τάξη της Εκκλησίας μας, οι Άγιοι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος στο ιστορικό Παρεκκλήσιο «Άγιος Μεγαλομάρτυρας Γεώργιος» της Πατριαρχικής Οικίας. 

Με την ευκαιρία αυτή, ο Πατριάρχης της Ρουμανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας κ. Δανιήλ, μίλησε με πλούσιο διδακτικό λόγο, επισημαίνοντας ότι οι δύο Άγιοι Απόστολοι είναι ουσιαστικά «δάσκαλοι της πίστεως, της μετανοίας και της αποστολής της Εκκλησίας στον κόσμο».

Ο Πατριάρχης Δανιήλ εξήγησε ότι οι Άγιοι Πέτρος και Παύλος, αν και ήταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι -ο ένας ψαράς και ο άλλος δάσκαλος του Νόμου-, και οι δύο κλήθηκαν από τον Σωτήρα Ιησού Χριστό να Τον υπηρετήσουν στο σχέδιο της σωτηρίας του κόσμου .

«Ο Σωτήρας έχει έναν ασυνήθιστο τρόπο να συμπαθεί τους ανθρώπους. Ο Άγιος Απόστολος Ανδρέας είναι ο πρώτος κληθείς. Ο αδερφός του, Πέτρος, είναι ο πρώτος στον κατάλογο των αποστόλων, όντας και ο μεγαλύτερος ανάμεσά τους. Ο νεότερος από τους αποστόλους, ο Άγιος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής, είναι ο πιο αγαπητός στον Ιησού. Ο Άγιος Απόστολος Παύλος αργότερα καλείται στην αποστολή, μετά την Ανάληψη του Σωτήρος, και έγινε ο πιο επιμελής ή ζηλωτής από τους αποστόλους, αυτός που εργάστηκε περισσότερο για τη διάδοση του Ευαγγελίου. Βλέπουμε ότι ο Θεός με μοναδικό τρόπο προτιμά τον κάθε άνθρωπο και ταυτόχρονα, συνολικά, η προτίμησή Του είναι να βάλει σε έργο αυτούς που επιλέγει, όχι για τα πλεονεκτήματά τους, αλλά ακριβώς επειδή τους προτιμά και καλεί στην υπηρεσία . Εδώ σημειώνουμε ότι ο Άγιος Απόστολος Παύλος είναι ο 13ος των αποστόλων και ότι ο Θεός έχει ελευθερία να ξεπεράσει το δικό του σχέδιο και τον συμβολισμό του αριθμού 12, που αναφερόταν στις 12 φυλές του Ισραήλ. Ο Θεός έχει μια μεταμαθηματική, μυστηριώδη σκέψη πέρα ​​από τους ανθρώπινους υπολογισμούς και τους συμβολικούς περιορισμούς. Μέσα από αυτό βλέπουμε ότι ο Άγιος Απόστολος Παύλος από διώκτης γίνεται ο μεγαλύτερος ιεραπόστολος της Εκκλησίας», τόνισε ο Μακαριώτατος.

Ο επικεφαλής της Εκκλησίας μας έδειξε τότε τι κοινό είχαν μαζί αυτοί οι τίμιοι Άγιοι Απόστολοι στα τέλη Ιουνίου. «Οι άγιοι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος είχαν κοινή την ουσία και την πληρότητα, την ισχυρή τους πίστη στη θεότητα του Χριστού και τη ζωντανή τους σύνδεση με τον Χριστό τον Ουρανό μέσω της προσευχής και της ταπεινής υπακοής. Τόσο ο Άγιος Απόστολος Πέτρος όσο και ο Άγιος Απόστολος Παύλος μαρτύρησαν πολλές φορές τη θεότητα του Ιησού Χριστού. Λέει ο Άγιος Πέτρος: «Εσύ είσαι ο Χριστός, ο Υιός του Θεού του ζώντος!». (Ματθαίος 16, 16) και ο Άγιος Παύλος μαρτύρησε ότι στον Χριστό «κατοικεί όλη η πληρότητα της Θεότητας σωματικά» (Κολοσσαείς 2, 9), επειδή στον Ιησού Χριστό, τον Υιό του Θεού, «εμφανίστηκε στη σάρκα, ήταν δικαιώθηκε εν Πνεύματι, εθεάθη από αγγέλους, κηρύχθηκε μεταξύ των εθνών, πίστεψε στον κόσμο, Ανέβηκε με δόξα» (Α’ Τιμόθεο 3, 16). Αυτές οι ισχυρές, άμεσες και συντριπτικές ομολογίες της θεότητας του Ιησού Χριστού είναι κοινές για τους δύο αποστόλους. Εδώ βλέπουμε ότι ένιωσαν αυτή την αλήθεια ως ιδρυτική πραγματικότητα της Εκκλησίας. Ο Χριστός είναι ο αιώνιος Υιός του Θεού, που έγινε άνθρωπος για τη σωτηρία των ανθρώπων και ίδρυσε την Εκκλησία ακριβώς ως έργο για τη σωτηρία όλων των λαών. Και οι δύο απόστολοι είχαν έντονη εμπειρία μετάνοιας. Ο Άγιος Πέτρος αρνήθηκε τον Χριστό μπροστά σε μια υπηρέτρια λέγοντας ότι δεν Τον γνώριζε και μετά έκλαψε πικρά. Μετάνιωσε και ο Ιησούς τον συγχώρεσε και τον επανέφερε στην αποστολική ιδιότητα. Ο Άγιος Παύλος ο Απόστολος σε όλη του τη ζωή μετάνιωνε που ήταν πρώτα διώκτης ή διώκτης της Εκκλησίας. Οι Άγιοι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος είχαν κοινό σημείο την έντονη αγάπη τους για τον Χριστό και την Εκκλησία Του. Οι δύο απόστολοι έχουν επίσης κοινό το μαρτύριο ή το μαρτύριο τους στη Ρώμη», εξήγησε ο μακαριστός πατήρ Πατριάρχης Δανιήλ.

Επίσης, ο Πατριάρχης Ρουμανίας είπε ότι οι δύο Άγιοι Απόστολοι είχαν να αντιμετωπίσουν έναν πολυθεϊστικό πολιτισμό, μια πανθεϊστική ή πολυθεϊστική θρησκευτικότητα στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. «Και ο αυτοκράτορας θεωρούσε τον εαυτό του θεό, και επειδή δεν πρόσφεραν θυσίες στον αυτοκράτορα, οι χριστιανοί διώχτηκαν. Δεν έκαναν θυσίες ούτε στους ειδωλολατρικούς θεούς ούτε σε αυτόν. Ωστόσο, δεν μπέρδεψαν τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία με το Βασίλειο των Ουρανών, ούτε πρόσφεραν θυσίες στον Ρωμαίο αυτοκράτορα που θεωρούσε τον εαυτό του θεό, αλλά σεβάστηκαν τη διοικητική πολιτική εξουσία και ζήτησαν από τους Χριστιανούς να προσεύχονται για αυτούς που ηγούνται της κοινωνίας, ώστε να το θέλημά του θα λειτουργούσε ο Θεός στην κοινωνία. Αυτοί οι δύο Άγιοι Απόστολοι, μάρτυρες ή μάρτυρες, είναι για μας δάσκαλοι της μετάνοιας, της συγχώρεσης, της ενότητας της Εκκλησίας και της αγιότητας της χριστιανικής ζωής. Μας διδάσκουν να προσευχόμαστε αδιάκοπα,

Ο επικεφαλής της Εκκλησίας μας εξήγησε πώς αναπαρίστανται οι δύο Άγιοι Απόστολοι στην Ορθόδοξη αγιογραφία: «Ο Άγιος Πέτρος παριστάνεται με δύο κλειδιά, που σημαίνει τα κλειδιά για την είσοδο στη Βασιλεία των Ουρανών, δηλαδή τη μετάνοια και τη άφεση των αμαρτιών. Χωρίς μετάνοια και χωρίς άφεση αμαρτιών που δόθηκε από τον Χριστό μέσω του ιερέα δεν υπάρχει είσοδος στη Βασιλεία των Ουρανών. Ο Άγιος Απόστολος Παύλος εικονίζεται στην εικόνα να φέρει ξίφος και αυτό σημαίνει το ξίφος του Λόγου, που διαχωρίζει την αλήθεια της πίστης από την αίρεση, την αρετή από την αμαρτία και την αγιότητα από τα εγωιστικά πάθη. Αυτοί οι Άγιοι Απόστολοι είναι διδάσκαλοι της σωτηρίας των ανθρώπων».

Στο τέλος ο κ. Δανιήλ απηύθυνε συγχαρητήριο λόγο προς όσους φέρουν τα ονόματα των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου και παράγωγα, ευχόμενος υγεία, χαρά και πολλή βοήθεια από τον Θεό για τη διατήρηση και την προαγωγή της πίστεως. Παράλληλα, ανέφερε ότι οι Άγιοι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος είναι και προστάτες των παρεκκλησιών των φυλακών, αλλά και πολλών εκκλησιών της χώρας μας.