Dogma

Πατριάρχης Ρουμανίας Δανιήλ: «Η αναζήτηση της Βασιλείας του Θεού είναι η προτεραιότητα της χριστιανικής ζωής»

Ο Πατριάρχης Δανιήλ εξήγησε τα πνευματικά νοήματα της ευαγγελικής περικοπής αυτής της Κυριακής (Ματθαίος 6, 22-33), η οποία αναφέρεται στα λόγια που είπε ο Σωτήρας Ιησούς Χριστός σχετικά με τις ανησυχίες που σχετίζονται με την επίγεια ζωή. 

Ο Πατριάρχης της Ρουμανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, απηύθυνε διδακτικό λόγο την 3η Κυριακή μετά την Πεντηκοστή στο ιστορικό Παρεκκλήσι «Αγίου Μεγαλομάρτυρος Γκεόργκε» της Πατριαρχικής Οικίας. Ο Μακαριώτατος έδειξε ότι ουσιαστικά το μήνυμα του κυριακάτικου Ευαγγελίου είναι ότι προτεραιότητα της χριστιανικής ζωής είναι η αναζήτηση της Βασιλείας του Θεού.

Ο Πατριάρχης Δανιήλ εξήγησε τα πνευματικά νοήματα της ευαγγελικής περικοπής αυτής της Κυριακής (Ματθαίος 6, 22-33), η οποία αναφέρεται στα λόγια που είπε ο Σωτήρας Ιησούς Χριστός σχετικά με τις ανησυχίες που σχετίζονται με την επίγεια ζωή. Ο Μακαριώτατος αρχικά τόνισε τις τρεις κύριες διδασκαλίες που προκύπτουν από την ανάγνωση αυτής της βιβλικής περικοπής: «Πρώτα απ’ όλα, οι ανησυχίες για φαγητό, ποτό και ρούχα δεν πρέπει να υποδουλώνουν τη ζωή του ανθρώπου. Δεν πρέπει να γίνουν άγχος ή τυραννία πάνω στην ψυχή. Δεύτερον, η ελεήμονα αγάπη του Θεού Δημιουργού προς τα πλάσματα, ή ουράνια προνία, πρέπει να είναι πηγή γαλήνης και ελπίδας για τον άνθρωπο. Τρίτον, το Ιερό Ευαγγέλιο δεν προτρέπει τους ανθρώπους να είναι τεμπέληδες, αλλά τους λέει να αναζητούν πρώτα τη Βασιλεία του Θεού και τη δικαιοσύνη Του.

Στη συνέχεια, ο Πατριάρχης Ρουμανίας εξήγησε τις κύριες διδασκαλίες που εξήγγειλε ο Σωτήρας στην ομιλία του, εξηγώντας ιδιαίτερα τα πρώτα λόγια αυτής της ευαγγελικής περικοπής. «Οι Άγιοι Πατέρες κατανοούσαν το μάτι, για το οποίο ο Κύριος μιλάει στον λόγο Του, όχι ως το υλικό όργανο του σώματος, αλλά τη συνείδηση ​​ή τη διάκριση, τη σωστή άποψη για το νόημα της ζωής. Η διάκριση είναι η ικανότητα να διακρίνει κανείς το σωστό από το λάθος και να θέτει προτεραιότητες στη ζωή του. Εάν αυτή η συνείδηση ​​είναι καθαρή, τότε η ζωή του ανθρώπου φωτίζεται. Αν όμως σκοτεινιάσει αυτό το μάτι της ψυχής, η διάκριση, σκοτεινιάζει και η ζωή του ανθρώπου γιατί τα εγωιστικά πάθη θα είναι προτεραιότητα για εκείνον που επιθυμεί απεριόριστο υλικό πλουτισμό», είπε ο Μακαριώτατος.

«Το νόημα αυτού του Ευαγγελίου έγκειται στο συμπέρασμα που διατυπώνει ο Σωτήρας ως εξής: «Ζητήστε πρώτα τη Βασιλεία του Θεού και τη δικαιοσύνη Του, και όλα αυτά θα σας προστεθούν». Βλέπουμε ότι ο Κύριος δεν μας λέει ότι πρέπει να είμαστε τεμπέληδες και αδιάφοροι, αλλά ότι η φροντίδα για τα υλικά πράγματα δεν πρέπει να είναι προτεραιότητα και υπερβολική. Ο άνθρωπος πρέπει πρώτα να αναζητήσει την πνευματική ζωή, δηλαδή να τρέφει πρώτα την ψυχή μέσω της σύνδεσής του με τον Θεό, γιατί η ψυχή είναι αθάνατη και δεν μπορεί να τρέφεται μόνο με τα υλικά πράγματα αυτού του κόσμου. Χρειάζεται την αιώνια αγάπη του Θεού γιατί ο άνθρωπος δημιουργήθηκε κατ’ εικόνα του Αιώνιου Ζώντος Θεού. Όντας αθάνατη, η ανθρώπινη ψυχή έχει μια μοναδική και ανεπανάληπτη αξία.

Ο επικεφαλής της Εκκλησίας μας εξήγησε τι σημαίνει η αληθινή τροφή και ενδυμασία που χρειάζεται ο άνθρωπος στην επίγεια ζωή: «Τροφή για την ψυχή είναι πρώτα απ’ όλα η σύνδεση του ανθρώπου με τον Θεό μέσω της προσευχής, δηλαδή η πνευματική ζωή και η ένδυση της ψυχής και το σώμα είναι ζωή γεμάτη αρετές. Το ρούχο αυτό το παραλαμβάνουν στο βάπτισμα, γι’ αυτό ψάλλουν το «Δώσε μου ένδυμα φωτεινό…», καθώς και το «Όσοι βαπτίσατε εν Χριστώ, ενδυθήκατε και τον Χριστό». Η έκφραση «να ενδυθώ τον Χριστό» σημαίνει να ντυθούμε τη χάρη που μας αποκάλυψε ο Χριστός, στην οποία φαίνεται η αγάπη του Θεού Πατέρα και η μετοχή του Αγίου Πνεύματος. Με την πάροδο του χρόνου, λόγω αμαρτιών, αυτό το φωτεινό ένδυμα μερικές φορές σκουραίνει και πρέπει να καθαριστεί με τη μετάνοια και τις πράξεις της διόρθωσης της ζωής. Επομένως, η τροφή της ψυχής είναι η σύνδεση του ανθρώπου με τον Θεό. Γι’ αυτό ο Σωτήρας λέει ότι «Ο άνθρωπος δεν θα ζήσει μόνο με ψωμί, αλλά με κάθε λόγο που βγαίνει από το στόμα του Θεού» (Ματθ. 4, 4). Με άλλα λόγια, η ψυχή τρέφεται από τους θεϊκούς λόγους, με τα θεία νοήματα που έσπειρε ο Θεός στα πλάσματα και στις Γραφές. Τρέφεται με τις σκέψεις και τις εκφράσεις της αγάπης του Δημιουργού που είναι αποτυπωμένες στα πλάσματα, αλλά και από αυτά τα λόγια του Θεού Λόγου που είναι αποτυπωμένα στις Αγίες Γραφές. Οι πατέρες του 3ου και 4ου αιώνα λένε ότι τρεφόμαστε από τα λόγια της Αγίας Γραφής όπως από τη Θεία Ευχαριστία. Η τροφή από τις Αγίες Γραφές εκπληρώνεται σε κοινωνία με το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου». Με άλλα λόγια, η ψυχή τρέφεται από τους θεϊκούς λόγους, με τα θεία νοήματα που έσπειρε ο Θεός στα πλάσματα και στις Γραφές. Τρέφεται με τις σκέψεις και τις εκφράσεις της αγάπης του Δημιουργού που είναι αποτυπωμένες στα πλάσματα, αλλά και από αυτά τα λόγια του Θεού Λόγου που είναι αποτυπωμένα στις Αγίες Γραφές. Οι πατέρες του 3ου και 4ου αιώνα λένε ότι τρεφόμαστε από τα λόγια της Αγίας Γραφής όπως από τη Θεία Ευχαριστία. Η τροφή από τις Αγίες Γραφές εκπληρώνεται σε κοινωνία με το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου». Με άλλα λόγια, η ψυχή τρέφεται από τους θεϊκούς λόγους, με τα θεία νοήματα που έσπειρε ο Θεός στα πλάσματα και στις Γραφές. Τρέφεται με τις σκέψεις και τις εκφράσεις της αγάπης του Δημιουργού που είναι αποτυπωμένες στα πλάσματα, αλλά και από αυτά τα λόγια του Θεού Λόγου που είναι αποτυπωμένα στις Αγίες Γραφές. Οι πατέρες του 3ου και 4ου αιώνα λένε ότι τρεφόμαστε από τα λόγια της Αγίας Γραφής όπως από τη Θεία Ευχαριστία. Η τροφή από τις Αγίες Γραφές εκπληρώνεται σε κοινωνία με το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου». Οι πατέρες του 3ου και 4ου αιώνα λένε ότι τρεφόμαστε από τα λόγια της Αγίας Γραφής όπως από τη Θεία Ευχαριστία. Η τροφή από τις Αγίες Γραφές εκπληρώνεται σε κοινωνία με το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου». Οι πατέρες του 3ου και 4ου αιώνα λένε ότι τρεφόμαστε από τα λόγια της Αγίας Γραφής όπως από τη Θεία Ευχαριστία. Η τροφή από τις Αγίες Γραφές εκπληρώνεται σε κοινωνία με το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου».

Συμπερασματικά, ο πατήρ Πατριάρχης τόνισε τον τρόπο με τον οποίο φαίνεται η Βασιλεία του Θεού στα συγγράμματα του Παύλου. «Ο Άγιος Απόστολος Παύλος το ονομάζει, στην προς Κολοσσαείς Επιστολή του, «Βασιλεία του Υιού της αγάπης Του» (1, 13). Αυτή είναι η Βασιλεία στην οποία φαίνεται η αγάπη του Πατέρα προς τον αιώνιο Υιό Του, που επιβεβαιώνεται από το Άγιο Πνεύμα, που εκπορεύεται από τον Πατέρα και αναπαύεται στον Υιό, καθώς και η αγάπη του Πατέρα προς όλους τους ανθρώπους που έχουν υιοθετηθεί με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος ενώθηκαν με το νερό του βαπτίσματος με βάση την πίστη τους στον Θεό τον Υιό που έγινε Άνθρωπος για τη σωτηρία μας. (…) Εισηγούμαστε στην πατρική αγάπη του Πατέρα προς τον Υιό Του. Γι’ αυτό η Εκκλησία είναι γεμάτη πατρική και υιική αγάπη. Η γονική αγάπη μεταδίδεται μέσω της χειροτονίας σε εκείνους που γίνονται ποιμένες ψυχών και η υιική αγάπη μεταδίδεται μέσω του βαπτίσματος, όταν ο Ορθόδοξος Χριστιανός γίνεται υιός του Θεού κατά χάρη. Η πατρότητα και η πνευματική καταγωγή είναι μέρος της εμπειρίας της χαράς της Βασιλείας του Θεού. Ένας ορθόδοξος θεολόγος από τη Δύση είπε ότι στο Μυστήριο της Εξομολόγησης αισθανόμαστε περισσότερο τη γονική αγάπη και τη υιική αγάπη, γιατί είναι πρώτα παρόντες στη Βασιλεία του Θεού και μετά μοιράζονται, μέσω των Ιερών Μυστηρίων, στη ζωή του Εκκλησία», τόνισε ο Πατριάρχης Ρουμανίας.