Ο πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων (ΤΕΕΣ) του Πατριαρχείου Μόσχας μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας σχολίασε σε πρόσφατη τηλεοπτική εμφάνιση στην εκπομπή «Εκκλησία και κόσμος» την απόφαση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, να δεχθεί σε ευχαριστιακή κοινωνία τη Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία υπό το όνομα της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος.
Κατά τον Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ, από το έτος 1967 η Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία τελούσε εκτός κοινωνίας με τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά προσφάτως επανεκκίνησε ο διάλογος μεταξύ τους. Επιτεύχθηκε συμφωνία για την επαναφορά της Μακεδονικής Ορθοδόξου Εκκλησίας σε κανονική ενότητα με τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία και κατ’ αυτόν τον τρόπο με όλες τις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες.
«Τότε η Κωνσταντινούπολη, για να υπενθυμίσει τα δήθεν προνομιακά της δικαιώματα αποφάσισε να προλάβει τη Σερβική Εκκλησία και ανακοίνωσε την αναγνώριση της ιεραρχίας της Μακεδονικής Εκκλησίας», δήλωσε μεταξύ άλλων
Παράλληλα, επεσήμανε ότι δεν είναι ορθό να συγκριθεί η επιστροφή της Μακεδονικής Ορθοδόξου Εκκλησίας στην κανονική ενότητα με τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία και η αντικανονική αναγνώριση από την Κωνσταντινούπολη μιας «Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας».
«Η Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είναι δυνατόν να τεθεί στο ίδιο επίπεδο με τους Ουκρανούς σχισματικούς, οι οποίοι δεν διαθέτουν κανονικές χειροτονίες. Είναι μια από τις αιτίες, γιατί δεν μπορούμε να τους αναγνωρίσουμε ως νόμιμους κληρικούς. Δεύτερον, η διαδικασία της αναγνώρισης διέφερε εντελώς», διαπίστωσε ο μητροπολίτης Ιλαρίωνας.
Ο ιεράρχης υπενθύμισε ότι μεταξύ των Ουκρανών σχισματικών και της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας δεν υπήρξε διάλογος και η Κωνσταντινούπολη «μονομερώς νομιμοποίησε το ουκρανικό σχίσμα».
«Επιπλέον, η Κωνσταντινούπολη εκ των πραγμάτων προσπάθησε να αφαιρέσει τη νομιμότητα από την κανονική Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία και όλα αυτά έγιναν παρά τη θέληση και της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας και της ίδιας της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας», πρόσθεσε ο Σεβασμιώτατος.
«Η Μακεδονική Εκκλησία αναγνωρίσθηκε τώρα από τη Σερβική Εκκλησία με αυτό το καθεστώς, με το οποίο υφίστατο πριν το 1967, δηλαδή με το καθεστώς ευρείας αυτονομίας εντός της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. Οι περαιτέρω διαπραγματεύσεις για το μέλλον της, συμπεριλαμβανομένου και του ενδεχομένου του αυτοκεφάλου αυτής, θα διεξαχθούν μεταξύ της Σερβικής και της Μακεδονικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. Σε αυτό έγκειται η ουσιαστική διαφορά μεταξύ της κατάστασης με τους Ουκρανούς σχισματικούς και όσων ισχύουν με τη Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία», έκλεισε ο πρόεδρος του ΤΕΕΣ.