Αρχιερατική Αγρυπνία για τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο στη Βέροια
Την Παρασκευή 12 Νοεμβρίου το βράδυ στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Βεροίας τελέστηκε Αρχιερατική Ιερά Αγρυπνία προς τιμήν του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου Aρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως.
Στην Ιερά Αγρυπνία προεξήρχε και κήρυξε τον θείο λόγο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, o οποίος στο τέλος χειροθέτησε Αναγνώστες τους Ιερόπαιδες κ. Σωτήριο Μαρκόπουλο και κ. Ιωάννη Αλιώση.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Ἀγρυπνήσαμε ἀπόψε ἐπί τῇ μνήμῃ ἑνός μεγίστου Πατρός τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἀγρυπνήσαμε τιμώντας τή μνήμη τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως.
Καί ἐάν πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες ἡ Ἐκκλησία μας προέβαλε τή μορφή ἑνός συγχρόνου ἁγίου της, τοῦ ἁγίου Νεκταρίου, ἐπισκόπου Πενταπόλεως, τοῦ θαυματουργοῦ, ὡς παράδειγμα ὑπομονῆς, καθώς ὁ ἅγιος Νεκτάριος διῆλθε τήν ἐπίγειο ζωή του διωκόμενος, συκοφαντούμενος, ἀλλά καί ὑπομένων, σήμερα ἑορτάζει τή μνήμη καί προβάλλει τήν ἱερή μορφή τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, τοῦ μεγάλου αὐτοῦ ἱεράρχου καί φωστῆρος τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ὁποῖος ὑπέμεινε ἀκόμη περισσότερες δοκιμασίες, διώξεις, συκοφαντίες καί ἐξορίες. Τίς ὑπέμεινε ἐξαιτίας τῆς κακίας καί τοῦ φθόνου κάποιων ἀνθρώπων τῆς αὐτοκρατορικῆς αὐλῆς ἀλλά καί κάποιων αἱρετικῶν, οἱ ὁποῖοι ἐνοχλοῦντο καί ἐλέγχοντο ἀπό τήν ἀσκητική ζωή καί τόν θαρραλέο λόγο τοῦ ἁγίου Ἰωάννη καί προσπάθησαν μέ συκοφαντίες καί μέ διώξεις νά τόν ἀναγκάσουν νά σιωπήσει.
Ὅμως ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος δέν ὑπελόγιζε τή γνώμη τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά τήν κρίση τοῦ Θεοῦ. Γι᾽ αὐτό καί συνέχισε νά ὑπερασπίζεται τήν ἀλήθεια καί τό δίκαιο. Συνέχισε μέ θάρρος νά προστατεύει τούς πτωχούς καί τούς ἀδικουμένους καί νά ἐλέγχει ὅσους καταπατοῦσαν τόν θεῖο νόμο καί τό δίκαιο τῶν ἀδυνάτων. Ἡ φιλανθρωπική του δράση ἦταν ἀντίθετη πρός τά συμφέροντα καί τίς ἐπιδιώξεις τῆς αὐτοκράτειρας Εὐδοκίας καί τοῦ Εὐτροπίου, καί γι᾽ αὐτό ξεσηκώθηκαν καί ἐπιχείρησαν μέ τή συμπαράσταση καί τή βοήθεια ὁρισμένων κληρικῶν, πού ἐθίγοντο καί αὐτοί, γιατί ὁ ἅγιος Ἰωάννης στηλίτευε τήν ἀνηθικότητα καί τή φιλοχρηματία τους, νά τόν καθαιρέσουν καί νά τόν ἐξορίσουν ἀπό τήν Κωνσταντινούπολη.
Καί τό ἐπέτυχαν μέ τή δύναμη τῆς ἐξουσίας καί μέ δόλια μέσα, παρά τίς ἀντιδράσεις τοῦ λαοῦ τῆς Κωνσταντινουπόλεως πού ὑπεστήριζε τόν ἐπίσκοπό του. Ἐπέτυχαν νά τόν ἐξορίσουν καί μάλιστα χιλιόμετρα μακριά ἀπό τήν πρωτεύουσα, στά Κόμανα τοῦ Πόντου.
Καί ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ἄν καί γνώριζε ὅτι ἡ καθαίρεση καί ἡ ἐξορία του ἦταν παράνομη καί ἄδικη, καί παρότι τό σῶμα του ἦταν ταλαιπωρημένο ἀπό τήν πολυχρόνια ἄσκηση καί νηστεία καί ἦταν δύσκολο νά ἀντέξει τίς κακουχίες ἑνός τόσο μακρινοῦ καί δύσκολου ταξιδιοῦ, δέν διαμαρτυρήθηκε, δέν γόγγυσε, δέν ἀγανάκτησε. Ὑπέμενε σιωπηλά τόν πειρασμό. Καί ὄχι μόνο ὑπέμενε, ἀλλά εὐχαριστοῦσε καί δόξαζε τόν Θεό, ἀκόμη καί γιά αὐτή τή δοκιμασία πού εἶχε ἐπιτρέψει νά ὑπομείνει, λέγοντας συνεχῶς «δόξα τῷ Θεῷ πάντων ἕνεκεν».
Αὐτή ἡ δοξολογία πρός τόν Θεό τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου εἶναι ἀνώτερη καί ἀπό τήν ὑπομονή του. Διότι δείχνει ὅτι ὄχι ἁπλῶς ὑπέμενε τή δοκιμασία, τήν ταλαιπωρία καί τόν πειρασμό πού ἀντιμετώπιζε, γιατί δέν μποροῦσε νά ἀντιδράσει μέ κάποιον τρόπο, ἀλλά ὅτι εἶχε καί ἀπόλυτη ἐμπιστοσύνη στόν Θεό καί πίστευε ἀκράδαντα ὅτι καί ἡ δοκιμασία αὐτή εἶναι μέσα στό σχέδιο τῆς ἀγάπης του.
Πολλοί νομίζουν ὅτι ἡ ὑπομονή εἶναι ἔνδειξη ἀδυναμίας, εἶναι ἔνδειξη ἀδρανείας καί δειλίας τοῦ ἀνθρώπου, πού δέν ἔχει τή δύναμη νά ἀντιδράσει ἐναντίον αὐτοῦ πού τόν συκοφαντεῖ, πού τόν καταδιώκει, πού τόν κάνει νά ὑποφέρει. Ὅμως γιά τόν πιστό ἡ ὑπομονή δέν εἶναι ἔνδειξη ἀδυναμίας ἀλλά δυνάμεως. Εἶναι εὔκολο νά ἀντιδρᾶ κανείς, νά ὀργίζεται καί νά φωνάζει, ὅταν ἀδικεῖται, ὅταν κατηγορεῖται ἄδικα, ὅταν τιμωρεῖται χωρίς νά φταίει. Εἶναι ὅμως πολύ δυσκολότερο νά κυριαρχεῖ στά συναισθήματά του, νά κυριαρχεῖ στήν ὀργή καί τήν ἀπογοήτευσή του καί νά ὑπομένει, χωρίς νά ἀνταποδίδει κακό στό κακό πού τοῦ γίνεται. Καί εἶναι ἀκόμη δυσκολότερο νά δοξάζει καί νά εὐχαριστεῖ τόν Θεό ἀκόμη καί ὅταν ὑποφέρει ἄδικα.
Καί ἄν ἡ ὑπομονή εἶναι καρπός τῆς ταπεινώσεως, ἡ εὐχαριστία καί ἡ δοξολογία τοῦ Θεοῦ εἶναι καρπός τῆς ἀπολύτου ὑπακοῆς στό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί τῆς πίστεως ὅτι «τοῖς ἀγαπῶσι τόν Θεόν πάντα συνεργεῖ εἰς ἀγαθόν».
Αὐτό διδάσκει καί σέ μᾶς μέ τό παράδειγμα τῆς ζωῆς του ὁ ἑορταζόμενος μεγάλος πατήρ τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος. Ὑπέμεινε μέ ἐγκαρτέρηση τόσες συκοφαντίες καί τόσες διώξεις καί μάλιστα ἐξαντλημένος ἀπό τίς ταλαιπωρίες, στίς ὁποῖες τόσο ἄδικαν τόν ὑπέβαλαν οἱ ἐχθροί του, ἐκοιμήθη στήν ἐξορία. Καί ὅμως ἐκεῖνος μέχρι τήν τελευταία στιγμή τῆς ζωῆς ἐπαναλάμβανε «δόξα τῷ Θεῷ πάντων ἕνεκεν».
Ἄς διδαχθοῦμε καί ἐμεῖς ἀπό τόν μεγάλο αὐτόν ἱεράρχη καί ἄς μάθουμε νά ὑπομένουμε, ἀλλά καί νά δοξάζουμε τόν Θεό γιά ὅ,τι ἔχουμε ἀλλά καί γιά ὅ,τι ἐπιτρέπει νά ζοῦμε, ἀκόμη καί γιά τούς πόνους καί τίς δοκιμασίες, γιά νά ἔχουμε τή χάρη καί τήν εὐλογία του στή ζωή μας καί γιά νά μᾶς χαρίζει τή δύναμη νά ὑπομένουμε τίς δυσκολίες καί τά προβλήματα καί νά ἁγιαζόμεθα μέσω αὐτῶν.