Ρουμανίας Δανιήλ: «Η ελεήμων και θεραπευτική αγάπη του Χριστού ξυπνά την ισχυρή πίστη στους ειδωλολάτρες»
Στην ομιλία που δόθηκε με την ευκαιρία αυτή στο ιστορικό παρεκκλήσι «Άγιος Γεώργιος ο Μεγαλομάρτυρας» της Πατριαρχικής Οικίας, ο Πατριάρχης της Ρουμανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας κ. Δανιήλ, εξήγησε τα πνευματικά νοήματα του ευαγγελικού κειμένου της Κυριακής, τονίζοντας τις αρετές του αγίου Μολδαβός βοεβόδας.
Σήμερα 4η Κυριακή μετά την Πεντηκοστή, το Ευαγγέλιο που διαβάζεται στη Θεία Λειτουργία διηγείται τη θεραπεία του δούλου του εκατόνταρχου. Επίσης, αυτή την ημέρα τιμάται η μνήμη του ευσεβούς Βοεβόδα Στέφανου του Μεγάλου και Αγίου της Μολδαβίας.
Στην ομιλία που δόθηκε με την ευκαιρία αυτή στο ιστορικό παρεκκλήσι «Άγιος Γεώργιος ο Μεγαλομάρτυρας» της Πατριαρχικής Οικίας, ο Πατριάρχης της Ρουμανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας κ. Δανιήλ, εξήγησε τα πνευματικά νοήματα του ευαγγελικού κειμένου της Κυριακής, τονίζοντας τις αρετές του αγίου Μολδαβός βοεβόδας.
Ο Πατριάρχης Δανιήλ έδειξε το γεγονός ότι το Ευαγγέλιο της θεραπείας του γιου του εκατόνταρχου απεικονίζει τις αρετές του Ρωμαίου εκατόνταρχου που ζήτησε από τον Σωτήρα να θεραπεύσει τον γιο του.
«Τα λόγια «δεν είμαι άξιος να μπεις κάτω από τη σκέπη μου» δείχνουν την ταπεινοφροσύνη του εκατόνταρχου, αλλά και τη σύνεσή του, γιατί ήξερε ότι αν ο Ιησούς, που ήταν Εβραίος, έμπαινε στο σπίτι ενός ειδωλολάτρη, θα κατηγορούνταν. από την κοινή γνώμη. Ως εκ τούτου, είναι πολύ επιφυλακτικός και δεν θέλει να εκθέσει τον Ιησού σε κριτική από τους απλούς ανθρώπους, αλλά του ζητά να θεραπεύσει τον δούλο του με λόγια, από απόσταση. Ο εκατόνταρχος μιλά για την κινητοποιητική δύναμη του λόγου να θέτει σε κίνηση ανθρώπους και πράξεις, αλλά ζητά από τον Ιησού έναν άλλο λόγο, έναν θεραπευτικό λόγο, που ο εκατόνταρχος δεν είχε. Βλέποντας αυτή την ισχυρή πίστη του, ο Ιησούς λέει: «Σας λέω αλήθεια, ούτε στον Ισραήλ δεν βρήκα τέτοια πίστη» και προφήτεψε ότι στη Βασιλεία του Θεού λαοί από την Ανατολή και τη Δύση θα έρθουν και θα καθίσουν στο τραπέζι με τον Αβραάμ, τον Ισαάκ και τον Ιακώβ. Μέσα από αυτό, Ο Σωτήρας προφητικά αναγγέλλει τη μεταστροφή πολλών εθνών στον Χριστιανισμό, τα οποία θα εισέλθουν, μέσω αγίας ζωής, στη Βασιλεία του Θεού.
Σημειώνουμε τις αρετές αυτού του εκατόνταρχου. Ήταν ένας ελεήμων άνθρωπος, που έδειχνε συμπόνια, αλλά ήταν και ταπεινός. Είχε επίσης ισχυρή πεποίθηση ότι ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ, ο οποίος θεράπευσε πλήθος αρρώστων, μπορούσε να θεραπεύσει μόνο με προφορικό λόγο από απόσταση. Ο Ιησούς ανακαλύπτει την πίστη εκεί που άλλοι Εβραίοι δεν περίμεναν», είπε ο Μακαριώτατος.
Παράλληλα, ο Προκαθήμενος της Ρουμανικής Εκκλησίας τόνισε το γεγονός ότι το ευαγγελικό αυτό κείμενο τονίζει τη σημασία της προσευχής για τους ασθενείς και για όσους δεν μπορούν πλέον να προσευχηθούν.
«Αυτό το Ευαγγέλιο μας δείχνει τη σημασία της προσευχής για τους αρρώστους. Ο γιος του εκατόνταρχου δεν μπορούσε να έρθει στον Ιησού, δεν μπορούσε πλέον να προσευχηθεί όπως θα έπρεπε. Επομένως, ο κύριός του γίνεται αυτός που εκφράζει τον πόνο και τα βάσανα της αρρώστιας του και έρχεται στον Ιησού και ο Χριστός θεραπεύει τον δούλο, βλέποντας την ελεήμονα αγάπη του εκατόνταρχου. Στην ευγένεια του ελεήμονος εκατόνταρχου απαντά η καλοσύνη του Χριστού, Εκείνου που θεραπεύει τον άρρωστο δούλο. Το Ευαγγέλιο μας δείχνει πόσο σημαντικό είναι να προσευχόμαστε για τους άρρωστους, για εκείνους που δεν μπορούν πλέον να προσευχηθούν και για όλους εκείνους που υποφέρουν στα νοσοκομεία, στο σπίτι ή σε διάφορα φιλανθρωπικά ιδρύματα. Αυτή η προσευχή δείχνει την αδελφική αγάπη των πιστών προς τον άρρωστο και η παρουσία εκείνων που προσεύχονται στο κρεβάτι ή στο σπίτι του αρρώστου είναι ευλογία, ακόμη κι αν δεν γίνει θαυματουργή θεραπεία, γιατί όταν βρίσκεται κανείς κοντά σε έναν άρρωστο προσεύχεται γι’ αυτόν, τον ενθαρρύνει, τον παρηγορεί, φέρνει ανακούφιση από τα βάσανά του και δεν τον αφήνει να υποφέρει στη μοναξιά. Το Ευαγγέλιο προτρέπει όλους τους Χριστιανούς να φροντίζουν, να προσεύχονται και να βοηθούν τους πάσχοντες», τόνισε ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Δανιήλ.
Στο δεύτερο μέρος της ομιλίας του, ο Πατριάρχης Ρουμανίας μίλησε για τη βασιλεία του Αγίου Βοεβόδα Στεφάνου του Μεγάλου, επισημαίνοντας τις ιδιότητες και τις αρετές του για τις οποίες τόσο αγαπήθηκε από τον λαό και για τις οποίες αγιοποιήθηκε το 1992.
«Ο Στέφανος ο Μέγας και Άγιος έχτισε, όπως λέει ο χρονικογράφος Γκριγκόρε Ουρέτσε, 44 μοναστήρια και εκκλησίες, αλλά έκανε και πολλούς πολέμους εναντίον Τούρκων και Τατάρων, Πολωνών και Ούγγρων, υπερασπιζόμενος τη χώρα του, αλλά συγκεκριμένα υπερασπίστηκε ολόκληρο τον Χριστιανικό κόσμο. το πρόσωπο της οθωμανικής επέκτασης. (…) Η ταπεινοφροσύνη και το πνεύμα της μετανοίας ήταν σταθερά στη ζωή του. Ο Μέγας Στέφανος ήταν υπερασπιστής του Χριστιανικού κόσμου τον 15ο αιώνα και παραμένει επίσης μεγάλος οικοδόμος ιερών τόπων. Είναι επίσης προστάτης όλων των ιδρυτών των ιερών τόπων, μοιάζοντας σε μεγάλο βαθμό με τον Άγιο Αυτοκράτορα Μέγα Κωνσταντίνο. Ο Άγιος Βοεβόδας Στέφανος ο Μέγας ίδρυσε μια εκκλησία στη Μολδαβία και δύο στην Τρανσυλβανία επειδή γνώριζε ότι οι κάτοικοι της Βλαχίας και της Τρανσυλβανίας ήταν επίσης Ρουμάνοι, λάτρεις του έθνους και της χώρας. Η ιστορία της ζωής του είναι πασπαλισμένη με πολλές δοκιμασίες, προκλήσεις, αλλά σε όλα τα ξεπέρασε μέσα από την ισχυρή πίστη. Έκανε πολλά και για τους Δανούς, βοήθησε πολλά μοναστήρια στο Άγιο Όρος, κτίζοντας την εκκλησία της Μονής Ζωγράφου. Ήταν ένας πολύ πιστός ηγεμόνας, που είχε ιερέα και σύμβουλο τον Άγιο Δανιήλ τον Ερημίτη. Γι’ αυτό η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρουμανίας, το 1992, τους έβαλε και τους δύο στο αγιολόγιο – ημερολόγιο στην ίδια συνεδρίαση εργασίας της Ιεράς Συνόδου», επεσήμανε ο Μακαριώτατος.