Βεροίας Παντελεήμων: Να μην παρασυρόμαστε από φωνές αλλότριες
Στην πανηγυρίζουσα Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σκήτης Βεροίας λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο με αφορμή την εορτή της συνάξεως του Τιμίου Προδρόμου, το πρωί της Παρασκευής 7 Ιανουαρίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων.
Στο κήρυγμα του ο μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων ανέφερε ότι έχουμε ανάγκη να διδαχθούμε από τον τίμιο Πρόδρομο και οφείλουμε να είμαστε όλοι προσεκτικοί. Να μην παρασυρόμαστε από φωνές αλλότριες, αλλά να ακούμε τη φωνή της Εκκλησίας μας, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από την εμπειρία της ανά τους αιώνες. Ο Σεβ. κ. Παντελεήμων συνέχισε τονίζοντας ότι μόνο αυτή η φωνή δίνει ανά τούς αιώνες την αληθινή μαρτυρία για τον Χριστό ως Σωτήρα και Λυτρωτή.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Κἀγώ ἑώρακα καί μεμαρτύρηκα ὅτι οὗτός ἐστιν ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ».
Χθές ἑόρτασε ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία «τά Ἅγια Θεοφάνεια τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ», ὅπως σημειώνει ὁ ἱερός Συναξαριστής γιά τή χθεσινή μεγάλη Δεσποτική ἑορτή. Ἑόρτασε, θά λέγαμε κατά τό ἀνθρώπινο, τήν ἐπίσημη παρουσίαση τοῦ Χριστοῦ στόν κόσμο.
Ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ ἐβαπτίζετο στόν Ἰορδάνη, ὁ Θεός-Πατήρ ἐμαρτύρει περί αὐτοῦ, καί τό Ἅγιο Πνεῦμα «ἐβεβαίου τοῦ λόγου τό ἀσφαλές». Καί παρότι ἡ μαρτυρία τοῦ Θεοῦ-Πατρός καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἦταν ὑπεραρκετή γιά νά δείξει ποιός ἦταν ὁ βαπτιζόμενος Χριστός, ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ συγκαταβαίνει γιά ἀκόμη μία φορά πρός τήν ἀνθρώπινη ἀδυναμία καί μᾶς προσφέρει καί μία ἐπιπλέον μαρτυρία γιά τόν Χριστό. Μᾶς προσφέρει τή μαρτυρία τοῦ ἐκλεκτοῦ του δούλου, τοῦ μεγάλου ἀσκητοῦ, τοῦ μείζονος ἐν γεννητοῖς γυναικῶν, τοῦ τιμίου Προδρόμου καί βαπτιστοῦ Ἰωάννου, τόν ὁποῖο τιμᾶ καί ἑορτάζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας, καί ἰδιαιτέρως ἡ Ἱερά μας Μονή πού τόν ἔχει ἔφορο καί προστάτη.
Μᾶς προσφέρει τή μαρτυρία τοῦ ἁγίου Ἰωάννου, τοῦ Προδρόμου, ὅπως τήν ἀκούσαμε στό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, «ἴδε ὁ ἀμνός τοῦ Θεοῦ, ὁ αἴρων τήν ἁμαρτίαν τοῦ κόσμου». Αὐτός εἶναι ὁ ἀμνός τοῦ Θεοῦ, πού θά σηκώσει τήν ἁμαρτία τοῦ κόσμου.
Καί ἡ μαρτυρία αὐτή τοῦ τιμίου Προδρόμου δέν εἶναι ὑποκειμενική, δέν εἶναι αὐθαίρετη, ἀλλά τεκμηριώνεται γιά νά μήν ὑπάρχει καμία ἀπολύτως ἀμφιβολία, γιά νά μήν ὑπάρχει καμία ἀπολύτως ἀμφισβήτηση γιά τήν ἀλήθειά της. Καί πῶς τεκμηριώνεται;
Τεκμηριώνεται πρωτίστως ἀπό τήν προσωπικότητα τοῦ ὁμιλοῦντος, τοῦ τιμίου Προδρόμου. Δέν ἦταν ἕνα ὁποιοδήποτε πρόσωπο ὁ ἅγιος Ἰωάννης. Ἦταν δῶρο τοῦ Θεοῦ στούς γονεῖς του καί στόν κόσμο. Ἦταν προφήτης «ἐκ κοιλίας μητρός», καθώς σύμφωνα μέ τόν ἱερό εὐαγγελιστή Λουκᾶ, ὅταν ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος ἐπισκέφθηκε τήν ἐξαδέλφη της Ἐλισάβετ μετά τόν Εὐαγγελισμό, καί ἐνῶ ἐκείνη κυοφοροῦσε τόν τίμιο Πρόδρομο, «ἐσκίρτησεν τό βρέφος ἐν τῇ κοιλίᾳ αὐτῆς», ἀναγνωρίζοντας τόν Σωτήρα καί Λυτρωτή τοῦ κόσμου, πού κυοφοροῦσε ἡ Παναγία Παρθένος.
Τεκμηριώνεται ἀκόμη μέ τή μεγάλη ταπείνωσή του. Ὁ τίμιος Πρόδρομος ἐρωτᾶται καί ἀπό τούς ἀκροατές του καί ἀπό τούς Φαρισαίους ἐπανειλημμένα ἄν εἶναι ὁ ἀναμενόμενος Μεσσίας, ἀλλά τό ἀρνεῖται, λέγοντας ὅτι ὁ Μεσσίας θά ἔρθει, καί ὁ ἴδιος δέν εἶναι ἄξιος οὔτε νά λύσει τά κορδόνια τῶν ὑποδημάτων του. Ἐρωτᾶται καί ὁμολογεῖ ὅτι καί αὐτός δέν τόν ἤξερε τόν Χριστό, ἀλλά αὐτός πού τοῦ ἀνέθεσε τή μεγάλη ἀποστολή, δηλαδή ὁ Θεός, τόν πληροφόρησε.
Τεκμηριώνεται καί ἀπό αὐτήν τήν οὐράνια πληροφορία πού ἔλαβε ὁ τίμιος Πρόδρομος, σύμφωνα μέ τήν ὁποία «σέ ὅποιον δεῖ νά κατεβαίνει τό Πνεῦμα καί νά μείνει ἐπάνω του, αὐτός εἶναι ὁ ὁποῖος πρόκειται νά βαπτίσει τόν κόσμο ἐν πνεύματι ἁγίῳ».
Πόσοι στή θέση τοῦ τιμίου Προδρόμου δέν θά ἐκμεταλλεύοντο τήν εὐκαιρία νά προβάλλουν τόν ἑαυτό τους ὡς σωτήρα; Πόσοι δέν θά διαφήμιζαν τήν ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ γιά νά προβληθοῦν καί νά δοξασθοῦν, παρασύροντας τούς ἀνθρώπους καμιά φορά καί στήν πλάνη; Ἀσφαλῶς, ὑπῆρχαν πολλοί, ὄχι ὅμως ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος, ὁ ὁποῖος μέ ταπείνωση ἀποδέχεται τήν ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ καί διακονεῖ τό ἔργο τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων μέ τήν ἐπιβεβαιωμένη μαρτυρία του: «Κἀγώ ἑώρακα καί μεμαρτύρηκα ὅτι οὗτός ἐστιν ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ».
Μέ τή μαρτυρία του ὁ τίμιος Πρόδρομος, τόν ὁποῖο τιμοῦμε καί πανηγυρίζουμε, δέν μᾶς δείχνει μόνο τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ, τοῦ Σωτῆρος καί Λυτρωτοῦ μας, ἀλλά μᾶς ὑποδεικνύει καί τά τεκμήρια στά ὁποῖα πρέπει νά βασίζονται οἱ ἀληθεῖς περί τοῦ Χριστοῦ μαρτυρίες, ὥστε νά μήν πλανώμεθα ἀπό ψεύτικες μαρτυρίες καί παρασυρόμεθα ἀπό ἐκείνους πού τίς χρησιμοποιοῦν.
Μᾶς προειδοποιεῖ, ἄλλωστε, καί ὁ ἴδιος ὁ Χριστός λέγοντας ὅτι «πολλοί ἐλεύσονται ἐπί τῷ ὀνόματί μου λέγοντες ὅτι ἐγώ εἰμί, καί πολλούς πλανήσουσι». Καί τό βλέπουμε, δυστυχῶς, καί στίς ἡμέρες πού διάφοροι, παρερμηνεύοντας τά γεγονότα, δίδουν λανθασμένη μαρτυρία περί τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ καί παρασύρουν ἀνθρώπους πού τούς ἐμπιστεύονται στήν πλάνη, ὁδηγώντας τους ἀκόμη καί στόν θάνατο καί προκαλώντας σχίσματα στήν Ἐκκλησία.
Γι᾽ αὐτό καί εἶναι ἀνάγκη νά διδαχθοῦμε σήμερα ἀπό τόν τίμιο Πρόδρομο καί νά εἴμαστε ὅλοι προσεκτικοί. Νά μήν παρασυρόμεθα ἀπό φωνές ἀλλότριες τῆς φωνῆς τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅπως αὐτή ἐκφράζεται μέσα ἀπό τήν ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας μας, ἡ ὁποία δίδει ἀνά τούς αἰῶνες τήν ἀληθινή μαρτυρία γιά τόν Χριστό ὡς Σωτήρα καί Λυτρωτή μας, διότι ἡ ἀπομάκρυνση ἀπό τήν Ἐκκλησία καί τήν ἀλήθειά της ἔχει ὡς συνέπεια τόν θάνατο τόν πνευματικό ἀλλά μερικές φορές καί τόν σωματικό.
Ἄς παρακαλοῦμε τόν τίμιο Πρόδρομο νά μᾶς προστατεύει καί διά τῶν πρεσβειῶν του εὔχομαι ταπεινῶς νά μᾶς ἀπαλλάξει ὁ ἐν Ἰορδάνῃ βαπτισθείς Χριστός, ὁ ὁποῖος μᾶς ἀπάλλαξε ἀπό τήν ἁμαρτία, καί ἀπό τή μάστιγα τοῦ κορωνοϊοῦ, φθάνει ἐμεῖς νά μήν παρασυρόμεθα, ὅπως εἶπα, ἀπό φωνές ἀλλότριες πού δέν μᾶς κάνουν καλό καί κάποιες φορές μᾶς ὁδηγοῦν στόν θάνατο. Μέ ταπείνωση ἄς ἀκοῦμε τή φωνή τῆς Ἐκκλησίας καί ἄς ὑπακούουμε καί νά εἴμεθα βέβαιοι ὅτι ὁ Θεός θά μᾶς λυπηθεῖ, ἀφοῦ δείξουμε ταπείνωση γιά τίς ἁμαρτίες μας καί ζητοῦμε τό ἔλεός του.