«Ο Ιεραποστολος έχει να αντιμετωπίσει την καθημερινότητα, που είναι δύσκολη. Η φτώχεια, ο πόνος, η δυσκολία είναι καθημερινό ψωμί του ιεραποστόλου. Ζητά δύναμη από τον Κύριο να μπορεί να αντιμετωπίσει την κάθε δυσκολια, αποφεύγοντας από την μια την άσπλαχνη απάθεια και από την άλλη την εύκολη υπόσχεση», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο Επίσκοπος Μπουκόμπας κ. Χρυσόστομος στην «Κιβωτό της Ορθοδοξίας».
Ο κ. Χρυσόστομος μίλησε στην «Κ.τ.Ο» για τους όρους «Οικουμενικότητα» και «Οικουμενισμός», για το «κατ᾿ Οικονομίαν» στην Ορθόδοξη Ιεραποστολή και τόνισε τις δυσκολίες αλλά και τις χαρές που αντιμετωπίζει ο ορθόδοξος Ιεραπόστολος στην αφρικανική γη.
Κ.τ.Ο.: Οικουμενικότητα της Ορθοδοξίας και Οικουμενισμός: πόσο λεπτά είναι τα όρια, κυρίως, όταν αναφερόμαστε στην Εξωτερική Ιεραποστολή;
κ. Χρυσόστομος: Να ξεκαθαρίσουμε, ότι άλλο η οικουμενικότητα της Εκκλησίας και άλλο το κίνημα του Οικουμενισμού.
Η Οικουμενικότητα της Εκκλησίας μας ταυτίζεται με την Καθολικότητα.
Καθολική είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία, διότι κατέχει ολόκληρη την αλήθεια του Χριστού. Αυτή την έννοια της ορθοδοξότητος έχει η Καθολικότητα της Εκκλησίας.
Μετα έχει την έννοια της οικουμενικότητος, της παγκοσμιότητος, προς όλους τους ανθρώπους ανεξάρτητα από φυλή, χρώμα και γλώσσα.
Στα πλαίσια αυτά η Ιεραποστολή της Εκκλησίας μας ειναι οικουμενική.
Ο Οικουμενισμός είναι κάτι αλλο. Κυριως σημαίνει προσπάθεια συμβιβασμού, που είναι αντίθετο με την Καθολικότητα.
Γνωρίζω, οτι κάποιοι στήν Ελλάδα, στίς θεολογικές σχολές, έχουν μπερδέψει την Ιεραποστολή καί τήν έχουν αλλοιώσει μέ τον Οικουμενισμό.
Κ.τ.Ο.: Υπήρξαν στιγμές που, στην όλη ιεραποστολική σας προσπάθεια, διστάσατε, απογοητευτήκατε, σκεφθήκατε προς στιγμήν να τα παρατήσετε;
κ.Χρυσόστομος: Ποτέ! Αλλοίμονο αν ο Ιεραπόστολος φοβάται. Είναι αποφασισμένος για όλα. Φεύγει μόνο όταν τον διώχνουν, όπως έγινε στην περίπτωση μου στην Αλβανία το 1993, όταν έγινε η απέλαση μου.
Ο ιεραποστολος βέβαια λαμβάνει υπ όψιν τις συνθήκες και μπορεί να μεταθέσει τον τόπο και τρόπο της εργασίας του.
Οι δυσκολίες είναι αφ ενός μεν οι άσχημες συνθήκες, φτώχεια, αρρώστιες, αφ ετέρου οι αντιδράσεις από άλλες θρησκείες, φθόνος από ντόπιους, κατηγορίες, συκοφαντίες. Ακόμη θα δεχθεί επιθέσεις και από τους ίδιους τους ευεργετηθέντες χριστιανούς καί κληρικούς, δηλ. πράξεις αχαριστίας.
Κ.τ.Ο.: Ακούμε να γίνετε τόσος λόγος σήμερα για το ΅κατ᾿ Οικονομίαν» στην Εκκλησία. Ποια είναι τα όριά του, κυρίως στην Εξωτερική Ιεραποστολή;
κ. Χρυσόστομος: Η εναλλαγή της ακρίβειας και οικονομίας είναι μέσα στην ποιμαντική διάκριση του ποιμένα και της ιεραποστολής της Ἐκκλησίας. Στο δόγμα ισχύει η ακρίβεια. Δεν χωρεί οικονομία.
Επίσης, σέ θέματα χριστιανικής ζωής δεν κάνει υποχωρήσεις. Γιά παράδειγμα, στά θέματα της μαγείας και πολυγαμίας δεν γίνεται συμβιβασμός. Δεν αμνηστεύει τις παρεκτροπές. Το έκαναν οι Καθολικοί και απέτυχαν να κάνουν χριστιανους, γιατί ηθελαν να κάνουν οπαδούς.
Σε δευτερεύοντα θέματα οικονομία μπορεί νά γίνεται. Εξαρτάται από την εμπειρία που έχει ο ποιμένας, αλλά καί από τον φωτισμό του Θεού.
Μια σοβαρή αρχη της ιεραποστολής είναι η προσαρμογή. Την βλέπουμε κατ εξοχήν στο Ιεραποστολικο έργο των Αγιων Κύριλλου και Μεθοδίου, αλλα και στους σύγχρονους Ιεραποστολους π.Χρυσοστομο Παπασαραντοπουλο και π.Κοσμα Γρηγοριατη.
Η προσαρμογή ειναι ο σεβασμός προς τον τοπικό πολιτισμό κάθε λαού, που υποχρεούται να σέβεται ο Ιεραποστολος. Μιλάμε τη γλώσσα κάθε λαού, προσλαμβάνουμε τον πολιτισμό του, ήθη, έθιμα, μουσική, χορό, ζωγραφική, αρχιτεκτονική.
Σε θέματα όμως πίστεως και ζωής κηρυττουμε τη σωζουσα πιστη της Εκκλησίας μας.
Οι Πεντηκοστιανοί, δυστυχώς, έβαλαν την μαγεία στη λατρεία τους.
Ούτε μιμούμαστε τους Προτεστάντες αλλοιώνοντας την Ορθοδοξη Ομολογία. Στα θέματα της πίστεως «κατ’ οικονομίαν» δεν χωρά.
Ιδιαίτερα τωρα που οι Ιεραποστολικες Εκκλησιες ειναι στην αρχη πρέπει να κρατηθούν τα ορθόδοξα όρια. Η Ιεραποστολή θελει να κάνει χριστιανούς και όχι οπαδούς.
Κ.τ.Ο.: Πώς είναι το καθημερινό πρόγραμμα ενός σύγχρονου Ιεραποστόλου και δη Επισκόπου στην Αφρική;
κ. Χρυσόστομος: Ακολουθιες, Κατηχήσεις, διαποίμανση, οργάνωση του έργου, συνεχείς περιοδείες. Έχει άγρυπνο νου. Δεν δίνει «ύπνον τοις οφθαλμοίς και νυσταγμόν τοις κροτάφοις».
Η ραχοκοκαλιά του καθημερινού έργου είναι οι Ακολουθιες πρωί-βράδυ και συχνές Λειτουργιες, οπου ακουμπά τον Ιεραποστολικο μόχθο και πόνο του.
Ο Ιεραποστολος έχει να αντιμετωπίσει την καθημερινότητα, που είναι δύσκολη.
Η φτώχεια, ο πόνος, η δυσκολία είναι καθημερινό ψωμί του ιεραποστόλου. Ζητά δύναμη από τον Κύριο να μπορεί να αντιμετωπίσει την κάθε δυσκολια, αποφεύγοντας από την μια την άσπλαχνη απάθεια και από την άλλη την εύκολη υπόσχεση.
Ταυτόχρονα, χρειαζεται να έχει μπροστά του το σκοπό του, που είναι η Ιεραποστολή και να βρίσκει τρόπους, πώς θα προωθεί την Εκκλησία σε τόπους και σε ψυχές.
Στην Ιεραποστολή, μπροστά πηγαίνει ο Χριστός και ανοίγει το δρόμο που θα πορευθεί ο εργάτης του Ευαγγελίου. Χωρίς Εκείνον, δεν κάνουμε τίποτα.
Κ.τ.Ο.: Ποια είναι η πιο «ιδιαίτερη» και «σημαντική» στιγμή που έχετε να θυμάστε σε όλο αυτό το τεράστιο ιεραποστολικό εργο που επιτελείτε στην αφρικανική γη;
κ. Χρυσόστομος: Η επικοινωνία με το λαό του Θεου στις λασποκαλύβες κατά τήν Θεία Λειτουργία, οπου ζούμε πρωτοχριστιανικές στιγμές!
Δυο λόγια για τον Επίσκοπο Μπουκόμπας κ.Χρυσόστομο:
Ο Χρυσόστομος Μαϊδώνης γεννήθηκε το 1956 στο Πλωμάρι της Λέσβου. Αποφοίτησε από τη Θεολογική Σχολή Αθηνών το 1981. Το ίδιο έτος εκάρη μοναχός στη Νέα Σκήτη του Αγίου Όρους. Στις 10 Αυγούστου 1982 χειροτονήθηκε Διάκονος από τον Μητροπολίτη Ιερισσού Νικόδημο. Το 1983 χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος. Υπηρέτησε ως Ιεροκήρυκας της Μητροπόλεως Ιερισσού (1983-1990) και ως Πρωτοσύγκελος της ίδιας Μητροπόλεως. Από το 1991 μέχρι το 1993 υπηρέτησε στην Εκκλησία της Αλβανίας. Επίσης υπηρέτησε ως Ιεραπόστολος στην Κεντρική και Ανατολική Αφρική. Στις 20 Φεβρουαρίου 2022 χειροτονήθηκε στην Ιερά Μονή Αγίου Σάββα Αλεξανδρείας Επίσκοπος Μπουκόμπας.
Πηγή: Κιβωτός της Ορθοδοξίας